Bliv klogere på digital snyd med ny kampagne
Over 20.000 danskere har i 2019 anmeldt it-relateret økonomisk kriminalitet til politiet. Og 43 pct. modtager mails, der er afsendt med den hensigt at lokke modtageren til at afgive oplysninger (’phishing’).
Derfor lancerer Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner kampagnen ’Et klik kan ændre alt’, der skal øge danskernes digitale sikkerhed.
Kampagnen rummer en lang række elementer, herunder:
- Korte film med eksperten Nikolaj Sonne, der viser svindlernes tricks
- Artikler om typiske forsøg på digital svindel og med gode råd til, hvordan man får en sikker digital adfærd
- Værktøjer, der træner dig i at spotte de digitale fælder som fx fupmails og falske web-butikker
- Kort film til sociale medier, der skal skabe opmærksomhed om kampagnen
Se kampagnesiden på sikkerdigital.dk
Del 1: De digitale svindlere kender din adfærd
Vi tænker os ikke om, når vi er på nettet. 19 ud af 20 klik forgår ubevidst, og svindlerne ved det.
It-kriminelle udvikler nye teknologier i et tempo, som det kan være svært ved at følge med i. Men før du stirrer nervøst på din computer, bør du rette opmærksomheden mod dig selv – din pegefinger på musen og tommelfingeren på din smartphone.
Gode råd:
- Træk vejret, før du klikker – svindlerne forsøger at få dig til at gøre noget i en fart. Vent med at svare eller klikke, til du har god tid og kan tænke dig om.
- Spørg en ven – ser det her reelt ud? Svindlerne udgiver sig altid for at være nogle andre, end de er. Få hjælp fra en, du kender, og tjek, om noget kan bekræfte, at afsenderne er dem, de siger.
- Udlever aldrig personoplysninger på mail eller sms – hvis du bliver bedt om at sende oplysninger som fx NemID, adgangskoder eller kontooplys-ninger via mail eller sms, er det svindel.
Del 2: Kun svindlere spørger efter dit NemID
Svindlerne finder hele tiden nye metoder, så hver gang vi lærer at spotte et kneb, finder de på nye. Men en ting er sikkert: Hvis nogen beder om informationer fra dit NemID, så har de skumle bagtanker.
Uopfordrede e-mails og sms’er fra personer eller virksomheder, der spørger efter personlige oplysninger – det skal vække din mistænksomhed.
Tre gode råd ved uopfordrede e-mails og sms’er:
- Klik aldrig på links i e-mails eller sms’er, der er sendt uopfordret – Links eller filer, der er vedhæftet en fup-mail eller –sms, kan indeholde skadelig software.
- Oplys aldrig dit bruger-id, adgangskode eller nøgler fra dit nøglekort – Hverken Digitaliseringsstyrelsen, Nets DanID eller nogen andre reelle banker, virksomheder eller myndigheder vil bede dig om, at du oplyser personlige kodeord eller NemID nøgler. Lad være at svare på en sådan henvendelse.
- Træk vejret, før du klikker – Svindlerne forsøger at få dig til at gøre noget i en fart. Vent med at svare eller klikke, til du kan nå tænke dig om. Det gælder især, når du opfordres til at logge på med dit NemID.
Se, hvad Nikolaj Sonne gør, når han får en svindler i røret på sikkerdigital.dk
Del 3: Test dig selv
Ofte ringer alarmklokken, når vi ser, at en mail kommer fra en nigeriansk prins. Men når vi klikker ubevidst rundt, og indholdet fanger noget, der lige passer til os, så går vi i fælden.
Svindlerne ved, at vi ikke tænker os om. Og de ved, hvilke situationer de skal fange os i.
Tag Digitaliseringsstyrelsens test, og se om du kan gennemskue svindlernes tricks
Kilde:Digitaliseringsstyrrelsen & www.sikkerdigital.dk