I weekenden har de nordjyske hospitaler implementeret deres nye elektroniske patientjournal, NordEPJ.
Vellykket implementering
Hele weekenden er der arbejdet på højtryk på de nordjyske hospitaler og i regionens it-afdeling. Region Nordjylland har nemlig skiftet til en ny elektronisk patientjournal. Det er det største it-projekt regionen nogensinde har haft, og her til morgen kl. 8.00 stod implementeringen sin prøve, da de første sundhedsfaglige medarbejdere begyndte at arbejde i systemet.
– Det er flere års grundig forberedelse og mange måneders intens undervisning, der er kulmineret i denne weekend, så det er en stor tilfredsstillelse, at det er forløbet, som planlagt, fortæller regionsdirektør Christian Boel og uddyber:
– Det er et veltilrettelagt projekt, som er udført til tiden og indenfor den godkendte økonomi. Endda på trods af Covid19, som ramte projektet allerede i opstartsfasen, og som gennem hele forløbet har vendt op og ned på både arbejdsvilkår og samarbejdsmuligheder. Så med en vellykket implementering oveni, så kan jeg roligt sige, at vi er glade, siger Christian Boel.
Understøtter nye, digitale sundhedstilbud til borgerne
Det er en velafprøvet patientjournal, Region Nordjylland har taget i brug. Der er nemlig tale om samme kernesystem, som har været i brug i Region Midtjylland de seneste 10 år, og som Region Syddanmark også er i gang med at implementere netop nu.
På sigt får regionens borgere også glæde af den nye patientjournal. NordEPJ understøtter nemlig Region Nordjyllands ambitioner om at skabe nye digitale sundhedstilbud til regionens borgere, der er tilpasset deres individuelle behov og muligheder og griber mindst muligt ind i hverdagslivet.
– NordEPJ kan langt bedre understøtte nye mobil- og telemedicinske løsninger. Så det er dejligt, at vi kan begynde at se frem mod de nye muligheder systemet på sigt giver – både for borgerne og for vores sundhedsfaglige personale, siger regionsrådsformand Mads Duedahl (V).
Inddragelse af det sundhedsfaglige personale
NordEPJ, som den nye patientjournal hedder, bliver et af de primære værktøjer, der understøtter sundhedspersonalet i patientbehandlingen. Derfor har det også været vigtigt med inddragelse af sundhedsfaglige medarbejdere i arbejdet med opsætning af systemet. Det fortæller den lægefaglige direktør på Aalborg Universitetshospital, Michael Braüner Schmidt.
– Standardsystemet er et rigtig godt udgangspunkt. Men det er naturligvis interessant at se på, hvilken kvalitet tilføjelse af forskellig funktionalitet kan bidrage med i den kliniske hverdag. Derfor har vi også lyttet til vores klinikere, og imødekommet de væsentligste ændringsønsker de har haft til systemet i arbejdet med klargøringen af det, fortæller Michael Braüner Schmidt, og tilføjer:
– Det betyder ikke, at alt er perfekt. Men fra nu af bliver der løbende bygget funktionalitet på med de kommende opgraderinger.
Ekstra support den første tid – også fra nabo-regionen
Gennem hele weekenden har der været stort fokus på support, så alle til enhver tid får den hjælp, de har brug for. Og det fortsætter de kommende uger, indtil personalet på de nordjyske hospitaler er blevet fortrolige med deres nye patientjournal.
– Udover vores egne folk har Region Midtjylland faktisk også stillet nogle af deres medarbejdere til rådighed, som her mandag og tirsdag kommer og hjælper os med at få en god start. De har arbejdet i systemet i 10 år nu. Derfor er deres viden guld værd, og vi er meget glade for, at de vil dele ud af den, fortæller it-direktør Klaus Larsen.
Og der er gode grunde til at et solidt support-setup er højt prioriteret:
– Det der til enhver tid har allerhøjeste prioritet hos os, er at yde kvalificeret og nærværende behandling til vores patienter – også selvom vi skifter it-system. Derfor har det også været vigtigt for os at sikre de bedst mulige arbejdsvilkår til vores personale i skiftet til en ny patientjournal, så de kan holde fokus på det, der er vigtigst, nemlig patienterne, fastslår Michael Braüner Schmidt.
På hospitalerne er mange lægesekretærer mødt ekstra ind søndag, bl.a. for at hjælpe med at klargøre systemet til brug mandag morgen og for at indtaste de data, der weekenden over er blevet registreret på papir i perioden mellem gammelt og nyt system.
Mads Duedahl klippede en snor som symbolsk markering på overgangen til den nye patientjournal.
Kilde: Region Nordjylland