BASbio, Brønderslev viser i uge 49+50 ”Den perfekte chef”. Filmen spiller søndag i uge 49, samt onsdag, torsdag og fredag i uge 50. Alle dage kl. 19.00.
Filmbeskrivelse: ”Den perfekte chef”
Javier Bardem indtager med gråsprængt, tilbageslikket hår den titulære rolle som ‘Den perfekte chef’ i Fernando León de Aranoas spiddende arbejdsplads-satire, der allerede har gået sin sejrsgang i hjemlandet Spanien.
Blanco (Bardem) er direktør for familieforetagendet Básculas Blanco, der producerer og forhandler vægte til industriel brug. Firmaet er med i opløbet om at modtage en pris for dygtig forretningsdrivelse, og de har gode chancer, så længe alle tangenter stemmer, når en komité i løbet af ugen kommer på visit.
Det ligner en smal sag i begyndelsen, hvor Blanco højtideligt beretter om sine familiære følelser for medarbejderne: “De relationer vi skaber her, går langt udover, hvad der står i kontrakterne”. Men knap har ordene forladt hans mund før overfladen begynder at krakelere. En afskediget medarbejder begynder at protestere foran selskabets hovedindgang, Blancos højre hånd går i hundene over ægteskabelige problemer – og så er der firmaets nye marketingpraktikant, Liliana (Almudena Amor), som Blanco har svært ved at holde sig fra. Pludselig klinger familiefortællingen mere hult og spørgsmålet er, hvor langt Blanco vil gå for at genoprette den balance, hele hans renommé hviler på.
“Den perfekte chef” er skrevet og instrueret af Fernando León de Aranoa og var Spaniens kandidat til Oscar-uddelingen 2022. Filmen slog rekord med 20 nomineringer ved Goya-uddelingen i februar, hvoraf den vandt hele seks priser, heriblandt for bedste film, instruktør og mandlige hovedrolle.
Balance, balance, balance
På en af væggene i Blancos firma står der med versaler skrevet ordene “ESFUERZO, EQUILIBRIO, FIDELIDAD” (”Hårdt arbejde, balance, loyalitet”). Det er firmaets kerneværdier udadtil og Blanco misser ingen lejlighed til med glimt i øjet at understrege vigtigheden af balance i et firma, der producerer vægte.
Ligesom Blanco søger balance, gør instruktør Fernando León de Aranoa det også i filmens miks af komedie, satire og bidende samfundskommentar. Med arbejdspladsen som omdrejningspunkt taler Aranoa fra begyndelsen ind i nogle af tidens mest optændte diskussioner om magtstrukturer og – misbrug, og det bliver da også hurtigt antydet, at alt måske ikke er så rosenrødt i familiefirmaet.
På en rundtur i firmaets faciliteter bliver de tre nye, kvindelige praktikanter, som en uskyldig demonstration, bedt om at lade sig veje på en vægt designet til kvæg. Kort forinden har en tidligere ansat, også en kvinde, grædende forladt bygningen efter at have erklæret sin kærlighed til Blanco. Alle HR-alarmklokker burde nok bimle allerede her, men det gør de langt fra for Blanco, der med afvæbnende charme er vant til at kunne dysse det meste ned.
Som Blanco balancerer Bardem mellem at være lige dele alfaderlig chef og brutal pengemand. Med gråsprængt hår, kontorbriller og jakkesæt i 50 afskygninger af grå på den ene side og et udspekuleret, manipulatorisk sind på den anden. Den ene side assisterer den anden, når han, under påskud af omsorg for sin højre hånd Miralles, afpresser Miralles’ kone, der har en affære med en af firmaets andre medarbejdere. Den intimiderende adfærd handler selvfølgelig i sidste ende udelukkende om Blancos eget omdømme og firmaets ve og vel.
Filmens boblende lydside – der bl.a. tæller en herligt ironisk brug af Michael Bublés sødsuppe- cover af ‘Feeling Good’ – understreger med et mørkt glimt i øjet, hvordan Blanco i jagten på balance er i stand til at fortrænge næsten hvad som helst og derigennem skabe sin egen polerede fortælling.
Kilde: BASbio Brønderslev