Landbruget holder åbent på skærmen
Corona-situationen sætter sit præg på dette års udgave af Åbent Landbrug: På nettet vises små film fra forskellige landbrug, mens 450 familier har booket en personlig rundvisning på en gård.
I stedet for at finde gummistøvlerne frem og køre ud på landet, kan danskerne i år komme på gårdbesøg hjemme i sofaen, når der på søndag den 20. september holdes Åbent Landbrug. Her kan de på skærmen møde en række landmænd, som fortæller om deres arbejde på gården.
På Åbent Landbrugs hjemmeside og diverse sociale medier ligger der allerede nu 11 små film, der fortæller om stort set alle produktionsformer inden for landbruget – fra de velkendte landbrug med malkekvæg og grise til små nicheproduktioner som quinoa og vin. Filmene bliver liggende på de sociale medier til udgangen af oktober og kan derefter fortsat findes på Åbent Landbrugs hjemmeside.
En unik oplevelse for de tilmeldte
Mens cirka 85.000 danskere sidste år besøgte en gård under Åbent Landbrug, bliver det tal i år reduceret til 450 familier, som har booket et besøg på en af de 160 gårde, der holder åbent over hele landet. Til gengæld kommer gæsterne helt tæt på en landmand.
”Det bliver da en mega-stor oplevelse for de familier, der har fået en plads; de kommer til at få et helt unik indblik i, hvordan man driver et landbrug,” siger projektleder for Åbent Landbrug, Jan Morre.
Gæsterne har alle tilmeldt sig over nettet efter først-til-mølle princippet.
”Alle besøgene på de sjællandske gårde og i Aarhus-området blev revet væk, og stort set alle besøg var udsolgt, da vi lukkede for booking” fortæller Jan Morre.
Glæder sig til besøg
Blandt de 160 åbne gårde er der 80 mælkeproducenter. En af dem er Søren Hansen, der har 280 jerseykøer på gården Rødme Nygaard på Sydfyn. Søren Hansen og hans familie er i forvejen vant til at få besøg og vise især skoleklasser rundt på gården.
”Vi meldte os til Åbent Landbrug, fordi der ikke er så mange, der ved, hvad vi går og roder med på gården. Det vil vi gerne fortælle om, og vi ville da også gerne have haft flere gæster – det kan vi måske få til Åbent Landbrug næste år,” siger Søren Hansen, som håber at få en hyggelig dag sammen med gæsterne.
Youtuber i lære som landmand
Ud over filmene og gårdbesøgene har Åbent Landbrug allieret sig med youtuberen Rasmus Brohave, som har cirka 600.000 følgere. I en ’hvad kan jeg blive’-film er Rasmus Brohave gået i lære som landmand hos mælkeproducenten Claus Fenger på Vejlskovgaard, og fra landbrugets side håber man på den måde at få kontakt til unge i alderen 13-25 år.
Efter den første uge på nettet var filmen blevet vist 112.000 gange.
Kilde: Mejeri.dk