Normalt sælges havemøbler i sæt, men den landsdækkende møbelkæde My Home Møbler har valgt at bryde flere sæt op – og med stor succes. Kunderne vil vælge selv ude som inde, og det gælder især, når krisen kradser.
Havemøbler sælges ofte i sæt, hvor et bord i forvejen er sat sammen med et bestemt antal stole eller sofaer. Men hos møbelkæden My Home Møbler har de splittet deres mest populære havemøbelsæt op for at imødekomme både kundernes ønsker og økonomi.
– Vi begyndte at øjne muligheden sidste år, men det er først i år, vi officielt lancerer muligheden for at sammensætte selv. Det giver større frihed for den enkelte kunde, der selv kan sammensætte møblerne i omkring tyve forskellige kombinationer, og samtidig kan man vælge det, man reelt har brug for, og slippe for at investere i et større sæt end nødvendigt, siger Annette Schriver, der er ansvarlig for havemøbler hos My Home Møbler.
Ifølge trend- og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg holder danskerne generelt igen med de store investeringer, hvorfor det at splitte et sæt op, kan være særligt imødekommende overfor kunderne.
– Et nyt sæt havemøbler kan være en stor udgift, og det er jo mere besparende bare at skifte eller tilkøbe en
enkelt havestol frem for hele sættet. Men rent trendmæssigt kan det også handle om, at vi måske ikke længere er så interesserede i at købe havesæt, men måske hellere vil mikse og matche vores møbler udenfor – som vi også gør indenfor, siger Mads Arlien-Søborg.
Lytter til kunder frem for trends
Ifølge seneste forbrugerundersøgelse fra VoxMeter er andelen af danskere, der har planer om at bruge flere penge på møbler, faldet med 33 procent det seneste år. Det har dog kun kunnet mærkes i mindre omfang hos møbelkæden, der mener, at de med det lave prispunkt i markedet tiltrækker andre kunder end tidligere.
– Vi slår os ikke op på at være trendsættere, der altid giver kunderne det nyeste nye og smarte til boligen. Vi lytter til vores kunder og køber det ind, de efterspørger. Inden for havemøblerne er det muligheden for at vælge og sammensætte selv, der giver mening for vores kunder lige nu, siger Annette Schriver, der blandt andet har arbejdet med videreudvikling af kædens bedst sælgende udendørs sofa, hvor kunderne har ønsket en højere ryg for bedre komfort og muligheden for at tilvælge et højere bord, som man også kan sidde og spise ved.
Stuen rykkes ud i haven
Mix & Match konceptet har eksisteret i en årrække inden for indendørs møbler især i stuen, hvor modulsofaen, der kan sættes sammen på mange forskellige måder, har vundet indpas sammen med spiseborde og stole, der også sælges hver for sig efter eget valg. Det er det, vi nu også ser udendørs, forklarer Annette Schriver.
– Generelt er tendensen, at vores uderum ligner det, vi har indendørs, mere og mere. Flere vil have lamper, puder og gulvtæpper udenfor, der kan tåle vind og vejr, men som har samme hjemlige hygge, som vi har i rummene inde i huset. Vi sælger også flere gulvtæpper, der kan tåle at ligge ude året rundt, ligesom sortimentet af udendørslamper, der ligner dem, man kunne have over spisebordet, også er blevet meget populære, siger Annette Schriver.
Kilde: MyHome Møbler, Epicent Public Relations