Udfordrede forsyningskæder giver lang ventetid på nye biler, og det skaber nu travlhed blandt mekanikere landet over. Landsdækkende værkstedskæde melder om op mod 30 procent flere reparationer end normalt.
Forsyningskædernes logistiske udfordringer, krigen i Ukraine og coronaens efterdønninger har skabt ekstreme ventetider på nye biler. Udviklingen sætter nu et markant aftryk hos autoværksteder landet over.
– Der er i øjeblikket længere ventetid end normalt på langt de fleste værksteder for at komme til, så man kan ikke længere komme dumpende i sidste øjeblik. Lige nu bør man forvente, at der går omkring to til tre uger, før man kan få en tid til service eller reparation. Det er adskillige år siden, vi har set så lange ventetider i branchen, siger Erik S. Rasmussen, der er direktør i Dansk Bilbrancheråd.
Hos den frie værkstedskæde Bosch Car Service vurderer man, at der i øjeblikket udføres mellem 25 og 30 procent flere autoreparationer end normalt.
– Der er ingen tvivl om, at vores mekanikere løber rigtig stærkt for tiden. De lange ventetider på nye biler får folk til at beholde den, de har, i længere tid. Samtidig får det værdien på brugtbilerne til at stige, og dermed kan det også i endnu højere grad betale sig at reparere dem, siger Jacob Mortensen, der er kædechef i Bosch Car Service.
Flere reservedele på vej
For at imødekomme de lange ventelister og hjælpe bilproducenterne åbnede Bosch, der også er leverandør af reservedele, sidste år en ny mikrochipfabrik i Dresden i Tyskland. Derudover hjælper et nyt tiltag også værkstederne, så de ikke løber tør for reservedele.
– For at vi på alle vores værksteder kan følge med i forhold til det stigende antal reparationer, har Bosch nu også udvidet reservedelsproduktionen i Europa. På den måde er vi som en del af en international virksomhed med egen produktion heldigvis godt stillede, fortæller Jacob Mortensen.
Glade mekanikere og bilejere
Selvom mekanikerne på de danske værksteder må sætte det lange ben forrest, og bilejerne må leve med op mod tre ugers ventetid på at få reparereret deres køretøj, er der ingen sure miner.
– Vi oplever, at der hersker en rigtig god stemning på værkstederne, hvor alle har nok at se til, og langt de fleste bilejere har heldigvis forståelse for de flaskehalse, der er opstået på grund af corona og krig med mere, siger Erik S. Rasmussen.
– Vi har travlt og vores mekanikere løber stærkt, men vi klager ikke. Og hvis man som bilejer alligevel ved, at man får brug for at komme på værksted i nærmeste fremtid, kan jeg kun opfordre til at booke i rigtig god tid – så skal vi nok hjælpe, siger Christa Hachmann, der er indehaver af Bosch Car Service i Svendborg.
For at gøre tidsbestilling af både serviceeftersyn og øvrige reparationer så nemt og enkelt som muligt anbefaler værkstedet, at man bruger Bosch Online Booking.
Kilde: Epicent Public Relations