Ansøgningsfristen til kvote 2 er den 15. marts. Tjek gennemsnitskaraktererne for din kommunes skoler og husk, der er stadig tid til at forbedre dine karakterer for kvote 1-ansøgning.
Elever over hele Danmark, der er i gang med deres sidste år på STX, EUX, HTX, HHX og HF, forbereder sig nu på at søge ind på videregående uddannelser via enten kvote 1 eller kvote 2. Kvote 1 fokuserer på akademisk gennemsnit, mens kvote 2 tillader ansøgere at blive vurderet på alternative kriterier fastsat af den enkelte institution.
Ansøgningsfristen for kvote 2 er sat til den 15. marts kl. 12:00, med kvote 1-ansøgningerne følgende senere, d. 5. juli kl. 12:00.
I Brønderslev Kommune ser de gennemsnitlige karakterer fra 2023 således ud:
- Brønderslev Gymnasium og HF, STX: 7.7
- Brønderslev Gymnasium og HF, HF: 6.0
- Dronninglund Gymnasium, STX: 7.4
Disse tal stammer fra Børne- og Undervisningsministeriet. Er din skole ikke nævnt, kan det være på grund af et lille datagrundlag, som så anonymiseres.
Der er stadig mulighed for at forbedre dine karakterer inden kvote 1-ansøgningsfristen
MentorDanmark, landets førende lektiehjælpsorganisation og del af Gyldendal, oplever en årlig stigning i forespørgsler før kvote 1 og 2-fristerne. Elever stræber efter at afslutte deres gymnasiale uddannelse på en høj note for at øge deres chancer for at komme ind på deres drømmeuddannelse.
Nicklas Kany, stifter af MentorDanmark, rapporterer, at mange elever søger hjælp specifikt til deres SRP-opgave, som har stor vægt i det samlede eksamensgennemsnit. Derudover er der stor efterspørgsel på hjælp i fag som engelsk, samfundsfag og matematik.
“Stress og pres i forhold til uddannelsesvalg kan være overvældende. Men med den rette støtte ser vi, hvordan eleverne ikke bare forbedrer deres karakterer, men også deres selvværd. At overkomme disse akademiske udfordringer kan være en kæmpe sejr,” siger Kany, som også påpeger, at mange elever undervurderer deres egne evner. En målrettet indsats kan ofte føre til betydelige forbedringer, som ikke kun løfter karakterer, men også elevernes selvtillid.