Danske virksomheder bestiller i stigende grad konditorkager. Ifølge arbejdspsykolog afspejler stigningen et øget behov for at markere virksomhedens værdier og det kollegiale sammenhold ovenpå corona.
Corona har skruet op for danskernes hang til konditorkager, og det gælder ikke kun på hjemmefronten. Landets konditorer oplever et øget salg af firmakager, og bagerkæden KonditorBager mærker en stigende efterspørgsel fra virksomheder på store kager i forbindelse med mærkedage og andre fejringer. Blandt andet Jyske Bank har i anledning af direktørens jubilæum bestilt hele 254 konditorkager til 3500 medarbejdere fordelt på 69 lokationer.
– Vi fejrer typisk virksomhedens små og store succeser med kage, for eksempel et godt regnskabsår. Men hvor vi normalt nyder en kage til morgenkaffen, følte vi for at prøve noget nyt og valgte i anledning af direktørens jubilæum at overraske med en stor fejring med festlig konditorkage, siger Helle Nærø, Strategisk Planner hos Jyske Bank.
– Efter corona har konditorier solgt rigtig mange logokager til virksomheder. Ofte bliver de brugt i reklameøjemed. For eksempel har et dansk tøjfirma for nyligt skilt sig ud på et sælgermøde ved at bestille kager med print på af deres nylancerede stoffer, siger Mette Søgaard, der er oldermand hos Konditorlauget.
Forstærket behov for kollegialt sammenhold
Stigningen i firmabestillinger på kager skaber nye, sjove udfordringer på tværs af bagerier i landet. Det fortæller Karin Mathiesen, der er konditoransvarlig hos KonditorBager i Outrup:
– Bestillingen fra Jyske Bank kom med kort varsel kun fire dage før jubilæumsdagen, så det krævede hurtig handling og samarbejde på tværs af flere bagerier. Det er altid en sjov opgave at løfte i flok.
Ifølge arbejdspsykolog Anton Eg Andersen kan stigningen i firmabestillinger på kager forklares med et forstærket behov for fælles oplevelser, der binder kollegaer sammen ovenpå corona.
– Coronanedlukningerne har fået danskerne til at værdsætte det kollegiale fællesskab mere. Vi anser forholdene på arbejdspladsen som mindre selvfølgelige nu, fordi vi har savnet sammenholdet med kollegaerne, og det gør vi mere ud af at markere – for eksempel ved at fejre særlige begivenheder med konditorkager, siger Anton Eg Andersen.
En oplevelse af sammenhold har også været grobund for Jyske Banks storindkøb af 254 konditorkager.
– Konditorkagerne skulle markere et fællesskab på tværs af vores afdelinger i landet, og det var derfor vigtigt for os, at kagerne var ens. På glasuren havde kagerne et lag fondant med print af en havkat, som er et vigtigt symbol for os, da vi jo er kendt som ’havkatten i hyttefadet’, der går mod strømmen, siger Helle Nærø.
Tørkager er ikke tilstrækkelige
Hos KonditorBager er bestillingerne på firmakager ikke alene blevet flere, de er også blevet mere avancerede.
– Virksomhederne går mere op i at få leveret særlige, personlige konditorkager, og de stiller flere krav til smagssammensætning og pynt, siger Karin Mathiesen.
– Vi var rundt ved flere bagerier, før det lykkedes at finde en kæde, der kunne løfte opgaven med logistisk at levere så mange kager med print af en havkat og de rigtige smagsnuancer, siger Helle Nærø.
Kilde: Public Relations