Den deleøkonomiske virksomhed Freetrailer leverer det bedste årsregnskab i selskabets 18-årige historie. Resultatet viser stor fremgang på samtlige målepunkter, og ambitionen for det kommende år er at runde en million udlejninger.
Freetrailer Group, der er noteret på Spotlight-børsen i Sverige, har netop offentliggjort selskabets bedste regnskab nogensinde. Omsætningen landede på 62,5 millioner kroner, hvilket er en stigning på 21 procent i forhold til året før. Resultatet før skat vækstede med 77 procent til 10,6 millioner kroner. Philip Filipsen, der er direktør i Freetrailer, ser tilbage på regnskabsåret med stor tilfredshed.
– Strategier og høje ambitioner er vigtige elementer for en virksomhed som vores, men det er ikke hovedårsagen til, at vi har nået dette flotte resultat. Æren tilfalder derimod vores ansatte, der gennem hele perioden har været både engagerede og topmotiverede. Hver eneste medarbejder har været medskaber af grundlaget for væksten, udtaler Philip Filipsen og uddyber:
– Jeg synes faktisk, at antallet af udlejningsprodukter er et godt målepunkt for vores resultat. Væksten i udlejningerne kombineret med en høj udnyttelsesgrad af vores udlejningsprodukter viser med stor tydelighed, at vi har formået at skabe et koncept og brand, der skaber værdi hos vores partnere og for deres kunder.
Antallet af trailerudlejninger slog også rekord. I regnskabsperioden havde Freetrailer mere end 770.000 udlejninger, hvilket er en stigning på 26 procent i forhold til året før, og det samlede antal trailere er nu øget med over 30 procent til 2.801 trailere.
Magisk milepæl i sigte
Resultatet giver ifølge Philip Filipsen en tro på, at man allerede i næste regnskabsår kan runde en million udlejninger.
– Siden jeg startede som direktør for Freetrailer, har jeg set frem til, at vi runder det nærmest magiske tal med en million udlejninger på bare et år. Helt ærligt så havde jeg troet, at det lå noget længere ude i fremtiden, men jeg mener bestemt, at det er realistisk allerede i det kommende år, siger han og forklarer, hvorfor han tror, at målet nås før forventet:
– Gennem de seneste mange år er vores teknologiske selvbetjeningsplatform blevet nemmere og mere enkel at anvende, og det koncept har både partnere og brugerne på tværs af landegrænser taget rigtig godt imod. Med fokus på deleøkonomi og tilgængelighed tapper vi ind i en populær tidsånd, og det gør os i stand til fortsat at kunne kommercialisere på produktporteføljen i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland.
Fortsat fremgang
Philip Filipsen har en stærk tro på, at den positive udvikling fortsætter i det kommende regnskabsår. Omsætningen forventes at stige med omkring 35 procent til 83 – 85 millioner kroner, og resultatet af den primære drift ventes at stige til et niveau i størrelsesordenen af 16 – 17 millioner kroner. Samtidig er målet, at antallet af udlejningsprodukter skal stige med godt 1.000 enheder. Markant international vækst står også på agendaen hos selskabet i det kommende år.
– Danmark, Sverige, Norge og Tyskland udgør vores fire nøglemarkeder, og de befinder sig på meget forskellige udviklingsstadier, hvor kendskabsgraden har stor betydning for udlejningssituationen på det enkelte marked. Potentialet for at udvide forretningen indenfor den eksisterende partnerportefølje har aldrig været større, og det har vi tænkt os at udnytte til fulde. Især Tyskland er blevet styrket gennem året, og markedspotentialet her forventer vi, er 20.000 udlejningsprodukter, sigerPhilip Filipsen.
I Sverige er antallet af udlejninger det seneste år steget med 51 procent til over 260.000, og i Norge er antallet af udlejningsprodukter på to år vækstet med 192 procent. I Tyskland er Freetrailer siden opstarten i 2020 etableret på 36 IKEA-lokationer over hele landet med i alt 130 udlejningsprodukter.
Kilde: FreeTrailer