Forbrugerombudsmanden advarer mod webshoppen Bilablau
Har du handlet på Bilablau, så opfordrer Forbrugerombudsmanden dig til at tjekke din konto for, om der er blevet trukket penge for et ”abonnement” og kontakte din bank. Prisen er steget flere gange, og senest har vi set, at forbrugere er blevet trukket op til 2.697 kroner på én måned.
Forbrugerombudsmanden har modtaget mange klager fra forbrugere, som først nu har opdaget, at de betaler for et såkaldt abonnement til Bilablau.
Prisen på ”abonnementet” er steget flere gange over det sidste halve år. I november 2019 var prisen 49 kroner om måneden, mens den senest er steget til 899 kroner flere gange om måneden. Forbrugerombudsmanden har modtaget henvendelser fra forbrugere, der er blevet trukket 899 kr. tre gange på én måned.
Forbrugerombudsmanden advarer derfor forbrugere, der har handlet på Bilablau om, at de skal være opmærksomme på, om selskabet uretmæssigt trækker penge fra deres konti.
Forbrugerne har ikke fået tydelig information om, at de automatisk blev tilmeldt et abonnement, da de købte en vare på Bilablau. Betalingskortoplysningerne, som forbrugerne indtastede ved købet af varen, bliver anvendt til at trække de efterfølgende betalinger for et løbende abonnement.
Forbrugerombudsmanden har tidligere politianmeldt Bilablau, netop fordi kunder på hjemmesiden ikke havde fået tydelig information om, at de samtidig med deres køb tilmeldte sig et abonnement. Sagen har endnu ikke været for retten.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
”Forbrugere, der har handlet på Bilablau, skal være opmærksomme på, om selskabet uretmæssigt trækker penge fra deres konti. På det seneste har vi modtaget mange klager fra forbrugere, som først nu opdager, at de har betalt gentagne gange for et såkaldt ”abonnement” til Bilablau. Senest beløb helt op på 899 kr. tre gange om måneden.”
”Her er tale om meget grove lovovertrædelser, hvor der bliver hævet penge på forbrugernes konti, uden de ved det.”
GODE RÅD TIL DIG, DER HAR BETALT FOR ET ABONNEMENT TIL BILABLAU, DU IKKE MENER AT HAVE KØBT:
- Du har krav på tilbagebetaling af de beløb, som du løbende har betalt som ”abonnement”. Det har du, fordi du ikke har givet samtykke til at købe et abonnement og betale for abonnementet via dit betalingskort. Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at abonnementsaftalerne er ugyldige og betalingerne uautoriserede efter forbrugeraftaleloven og betalingsloven.
- Kontakt Bilablau, og gør opmærksom på, at du ikke mener, at du har accepteret abonnementsaftalen. Du er ikke bundet af abonnementsaftalen, hvis oplysningerne ikke er givet tydeligt og i fremhævet form. Du kan henvise til forbrugeraftalelovens § 12, stk. 2.
- Kontakt din bank, og gør opmærksom på, at der er blevet hævet uretmæssigt på dit kort, fordi du ikke har accepteret, at virksomheden må trække betalingen for abonnementet. Banken har pligt til at tilbagebetale uretmæssige betalinger. Du kan henvise til betalingslovens § 82.
LOVGIVNINGEN
Det skal være oplyst klart og tydeligt på den webside, hvor en bestilling afgives, hvis bestillingen pålægger forbrugeren en betalingsforpligtelse. Forbrugeren skal også tydeligt, i fremhævet form og umiddelbart før forbrugeren afgiver sin bestilling, oplyses om bl.a. abonnementets pris pr. måned og betingelserne for at opsige abonnementet. Det fremgår af forbrugeraftalelovens § 12, stk. 1, der henviser til lovens § 8, stk. 1, nr. 1, 5, 6, 17 og 18.
Hvis forbrugeren ikke tydeligt, i fremhævet form og umiddelbart før forbrugeren afgiver sin bestilling er blevet oplyst herom, er forbrugeren ikke bundet af aftalen, jf. forbrugeraftalelovens § 12, stk. 2.
En betaling er kun autoriseret, hvis betaleren har meddelt samtykke til at gennemføre betalingen. Det står i betalingslovens § 82.
Er der ikke meddelt samtykke, er betalingen uautoriseret. I så fald hæfter betalers udbyder (dvs. banken) hæfter over for betaleren (forbrugeren) for tabet som følge af den uautoriserede hævning. Det betyder, at banken har pligt til at tilbagebetale det hævede beløb til betalerens konto. En sådan indsigelse til banken skal ske hurtigst muligt efter, at betaleren er blevet opmærksom på den uretmæssige hævning fra betalerens konto, jf. betalingslovens §§ 97 og 99.
Kilde: Forbrugerombudsmanden