Det intelligente hjem er populært hos forbrugerne, og derfor kommer der også flere og flere digitale muligheder på markedet. Men for at pengene kommer op af lommerne skal løsningerne dog være simple og på en tilgængelig måde skabe komfort og sikkerhed i hjemmet.
Digitale løsninger bevæger sig i stigende grad ind i danskernes bolig, og intet mindre end hver tredje dansker ønsker sig i dag et såkaldt smart home, viser en analyse foretaget af virksomheden Copenhagen Blinds. Alligevel er der et afgørende punkt, som producenterne skal være opmærksomme på for at ikke at bremse udviklingen. I undersøgelsen svarer over 70 procent af de adspurgte boligejere nemlig, at de vælger produkterne fra, hvis de er for komplicerede og overleverer på teknikken.
– Danskerne hungrer efter intelligente løsninger til boligen, men det er ikke nok, at løsningerne er digitale og lækre at se på – de skal også give mening. Derfor skal virksomheder udvikle simple løsninger, der er nemme at bruge og som løser brugerens umiddelbare behov. Her er det ifølge undersøgelsen især komfort og sikkerhed, der bliver prioriteret højt hos danskerne, forklarer direktør i Copenhagen Blinds, Morten Bach Valsted, som udvikler intelligent designtilbehør til vinduer og døre.
Hos Copenhagen Blinds har man selv gennem mange år arbejdet på at udvikle digitalt vinduestilbehør, som matcher boligejernes – i højere grad krævende – ønsker og behov. Det har blandt andet resulteret i den digitale persienne Copenhagen Blinds, som via en app gør det muligt at hæve, sænke eller tidsindstille persiennerne og således skabe optimal solafskærmning.
– Copenhagen Blinds blev lanceret for cirka to år siden, og det har vist sig, at persiennerne passer godt til de løsninger, som danskerne i forvejen har – hvor de på samme måde styrer eksempelvis lyset og musikken i hjemmet. Samtidig har vi lagt vægt på, at persiennerne skal opfylde ønsket om mere sikkerhed i boligen, og derfor kan de køres op og ned, når man er på ferie eller arbejde, så det for indbrudstyven og andre uvelkomne gæster syner af aktivitet i hjemmet, fortæller Morten Bach Valsted og fortsætter:
– Men for at matche den enkelte danskers behov er det også nødvendigt hele tiden at udvikle sit produkt. Derfor har vi siden lanceringen blandt andet introduceret Copenhagen Blinds-persiennen i helt op til 2,5 meters bredde, så den passer til de større og større vinduespartier.
Et voksende marked
Der bliver næsten dagligt udviklet nye intelligente løsninger til boligen, og ifølge den amerikanske brancheorganisation Consumer Technology Association har 15 procent af alle hjem i verden en smart home-løsning i dag. Samtidig viser en undersøgelse fra analyseinstituttet Berg Insight, at markedet for smart home-løsninger vokser med næsten 50 procent årligt frem til 2021 i Europa.
Morten Bach Valsted ser derfor et stort potentiale i markedet for intelligente løsninger til hjemmet, men har dog én anke: hold det simpelt.
– Hvis man vil ramme danskernes behov, må det enkle budskab være at holde det simpelt. Man skal huske, at der er mange producenter på markedet, der gerne vil gøre sig attraktive overfor forbrugerne. Derfor skal man fokusere på at udvikle løsninger, der giver mening og dækker et behov, slutter Morten Bach Valsted.
Copenhagen Blinds produceres i tre farver; sort, hvid og sølv og fås i op til 2,5 meters bredde.
Læs mere om Copenhagen Blinds her: www.copenhagenblinds.com