Halloween har for alvor sat sig som en tradition i Danmark, og danskerne markerer især begivenheden med udendørsudsmykning, udklædning, trick-or-treating og græskarudskæring, viser en ny dansk Kantar Gallup-undersøgelse foretaget for Fanta. På trods af stigende fødevarepriser vil mere end totredjedele af danskerne dele slik ud i år, præcis som de plejer.
Efter halloween kom til Danmark i 1990’erne, har fejringen sat sig som en fast tradition i Danmark den sidste dag i oktober. I fjor målte en YouGov-undersøgelse foretaget for Fanta, at halloween nu har overhalet fastelavn som højtid. 36 % af danskerne fejrer nemlig halloween, og hele 62 % af familier med børn mellem 0-17 år, fejrer den (u)hyggelige begivenhed. I år byder Fanta ind med en ny undersøgelse fra Kantar Gallup, der viser, at det især er aktiviteter som at udskære græskar og pynte haven samt at klæde sig ud og gå fra dør til dør, som danskerne har taget til sig.
Spørger man danskerne, om de overvejer at dele mindre slik ud i år, lyder svaret fra hele 68 % af de adspurgte, som fejrer halloween, at de ikke vil dele mindre slik ud til trick-or-treaters, men vil dele ud, som de plejer.
”Vi er glade for at se, at halloween stadig skal fejres i de danske hjem, og at danskerne i store træk vil gøre præcis, som de plejer. Det er ingen hemmelighed, at vi i Fanta-universet holder meget af halloween og alt det sjove, skøre og til tider lidt uhyggelige, som følger med. Det er en tid på året, hvor man kan udfordre sine kreative evner og give sine medmennesker et godt gys. Det en højtid, der binder os sammen og styrker fællesskabet når børn og unge går fra dør til dør og siger ’trick or treat’. Det tænker jeg, vi alle sammen kan have brug for – særligt i år,” siger Annette Spanggaard, public affairs, communications & CSR direktør hos Coca-Cola Danmark.
Når mørket falder på, lyser Fanta op
Fanta, der på verdensplan er kendt for hvert år at markere halloween på især deres flasker gennem oktober, byder traditionen tro ind med en ny version i år udklædt med skræmmende græskaransigter. Samtidig har læskedrikvirksomheden taget skridtet videre, og i København og Odense byder hvad der ellers synes som almindelige halloween-busser på en selvlysende overraskelse i oktober, når mørket falder på.
For spørger man Fanta, om deres bud på årets halloween-trend, er svaret tydeligt: Glow in the dark.
”Hvert år researcher vi på sjove halloween-trends, som vi kan tappe ind i og dele med befolkningen. I år har vi været meget inspirerede af det her med at lyse op i mørket eller ’glow in the dark’, så det har været pejlemærket. Bor du i København eller Odense, håber vi, vores busser giver et smil på læben. I samarbejde med en dygtig makeup artist i Danmark har vi desuden fået udviklet nogle skønne halloween-looks, der lyser op i mørket. Der er jo mange, der klæder sig ud, kan vi se, så måske det kunne være en god inspiration til årets halloweenudklædning,” siger Annette Spanggaard.
Kilde: Coca-Cola Danmark