Selvom det generelle salg af biler fortsat er ramt af coronakrisen, er interessen og salget af elbiler og plug-in-hybridbiler næsten upåvirket – i nogen tilfælde overgår salget faktisk samme periode sidste år.
Selvom det generelle salg af biler fortsat er ramt af coronakrisen, er interessen og salget af elbiler og plug-in-hybridbiler næsten upåvirket – i nogen tilfælde overgår salget faktisk samme periode sidste år. Helt konkret er der et mindre fald i salget af elbiler sammenlignet med samme måned sidste år, men år-til-dato har der aldrig været solgt så mange elbiler som i år, og plug-in-hybridbilerne oplever et rekordhøjt salg for maj måned.
Salgstallene viser, at der fortsat bliver solgt færre biler end normalt på grund af coronakrisen. I maj blev der således solgt 11.432 nye personbiler, hvilket er 40,1 procent færre biler end i samme måned sidste år. Ifølge Mads Rørvig, der er ny direktør i De Danske Bilimportører, viser udviklingen, at coronakrisen stadig påvirker og bremser bilsalget i Danmark, men at danskerne i stigende grad prioriterer grønne biler. Han understreger dog også, at der behov for politisk handling for at sikre, at Danmark kommer i mål med den grønne omstilling på transportområdet:
- Som forventet ligger COVID-19 fortsat som en mørk sky over det generelle bilsalg. Sammenligner vi april og maj måneds nyregistreringer, tyder det til gengæld på, at den negative udvikling er ved at være knækket, og at der er et hint af positive tendenser – hvilket vi også ser i trafikken i butikkerne og forbrugerindeksets positive udvikling. Vi er derfor fortrøstningsfulde, når vi kigger frem mod sommermånederne og genåbningen af Danmark og EU, som forhåbentlig vil sparke gang i bilsalget igen.
- Salget af elbiler viser, at danskerne har holdt fast i de grønne ambitioner på trods af krisen. Men hvis den overvejende positive udvikling skal fortsætte, er langsigtede stabile rammevilkår altafgørende for forbrugerne og bilbranchen tillid og dermed for vejen mod endnu flere grønne biler på vejene i 2020, 2021 og de følgende år. Og her skylder politikerne stadig svar på, hvad der skal ske med beskatningen af grønne biler fra næste år.
Fortsat dykkende bilsalg, men forbrugertilliden har taget en positiv vending i maj måned
Der er i maj måned blevet indregistreret 11.432 nye personbiler, hvilket er 40,1 procent færre biler end maj 2019, hvor der blev indregistreret 19.070 nye personbiler. COVID-19 præger fortsat bilsalget, og ser man bort fra april 2020, oplevede vi det laveste personbilsalg i den forgangene måned siden december 2012.
Med det lave bilsalg i maj fortsætter den nedadgående udvikling for ÅTD-regnskabet. I perioden januar til maj 2020 er der indregistreret 70.489 personbiler svarende til 30,6 procent færre biler i forhold til samme periode sidste år, hvor der blev indregistreret 101.512 nye biler.
Vi forventer, at den negative udvikling kommer til at vende i takt med genåbningen af Danmark og resten af Europa. Eftersom salgstallene baserer sig på faktiske leveringer af biler – og ikke underskrevne aftaler hos forhandlerne – er der en vis forsinkelse i, hvornår vi kan se det vendepunkt i statistikken. Tendensen er dog allerede stigende, et godt eksempel på dette er forbrugertillidsindikatoren, som viser at forbrugertilliden er vendt i positiv retning i maj måned. Det er ikke det samme som at vi er tilbage på sporet, langt fra – men tendenserne er positive.
”Som forventet ligger COVID-19 fortsat som en mørk sky over det generelle bilsalg. Sammenligner vi april og maj måneds nyregistreringer, tyder det til gengæld på, at den negative udvikling er ved at være knækket, og at der er et hint af positive tendenser – hvilket vi også ser i trafikken i butikkerne og forbrugerindeksets positive udvikling. Vi er derfor fortrøstningsfulde, når vi kigger frem mod sommermånederne og genåbningen af Danmark og EU, som forhåbentlig vil sparke gang i bilsalget igen,” siger adm. direktør for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.
De grønne biler holder kadencen og leverer år-til-dato et rekordhøjt antal solgte elbiler
På trods af krisen, er salgstallene for elbiler opløftende. I 2020 er der til og med maj indregistreret 53,0 procent flere elbiler end i samme periode af 2019. Det er det gode elbilsalg i første kvartal, der driver fremgangen i ÅTD-regnskabet, mens salget de seneste to måneder har været en anelse lavere end i de samme måneder af 2019. Der er i årets første fem måneder indregistreret 2.886 nye elbiler mod 1.886 elbiler i 2019.
Kigger vi isoleret på maj måned 2020, blev der indregistreret 374 elbiler, hvor der i maj 2019 blev indregistreret 422 biler, hvilket vil sige, at vi har oplevet et fald på 11,4 procent i den forgangene måned i forhold til samme måned sidste år.
I maj 2020 udgjorde elbilerne 3,1 procent af det samlede antal nyregistrerede personbiler. I 2019 var andelen af elbiler i det totale personbilsalg 2,4 procent – ligeledes en positiv udvikling.
Om elbilsalget siger adm. direktør for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig:
”Salget af elbiler viser, at danskerne har holdt fast i de grønne ambitioner på trods af krisen. Men hvis den overvejende positive udvikling skal fortsætte, er langsigtede stabile rammevilkår altafgørende for forbrugerne og bilbranchen tillid og dermed for vejen mod endnu flere grønne biler på vejene i 2020, 2021 og de følgende år. Og her skylder politikerne stadig svar på, hvad der skal ske med beskatningen af grønne biler fra næste år.”
Salget af de (opladelige) plug-in hybrider fortsætter de positive tendenser med månedlige salg, der konsekvent har været et par hundrede køretøjer højere i samtlige måneder end året forinden siden september 2019. I maj måned er salget steget med hele 195,0 procent ift. salget i maj måned 2019. Således blev der indregistreret 587 plug-in hybrider i sidste måned mod 199 biler i maj 2019.
Til og med maj 2020 har 3.137 nye plug-in hybridbiler fået plader på. Det er 97,3 procent flere end i samme periode af 2019, hvor 1.590 plug-in hybridbiler blev indregistreret.
Top-10 over de mest solgte mærker i maj 2020 for hhv. elbiler og plug-in hybridbiler:
ÅTD er salget af de alm. hybrider faldet med 22,6 procent i forhold til samme periode i 2019. Indtil videre er der således indregistreret 3.399 nye alm. hybrider i 2020 mod 4.392 i samme periode sidste år. I maj måned er salget faldet med 31,6 procent ift. salget i maj måned 2019. Således blev der indregistreret 540 alm. hybrider i sidste måned mod 789 biler i maj 2019.
Mikrobilerne vinder terræn
Kigger vi først og fremmest på de faktiske salgstal for de enkelte segmenter, ser vi et mønster, hvor samtlige segmenter ligger lavere i maj 2020 end i maj 2019. Den generelle salgsnedgang ser dog ud til at påvirke segmenterne nogenlunde ens; salgsandelene for de enkelte segmenter er forholdsvist uforandret på tværs af maj 2020 og maj 2019. Den største ændring ses for mikrobilerne og SUV’erne, hvis salgsandel steg med hhv. 3,0 og 3,1 procentpoint i forhold til maj 2019.
Som sædvanligt tilhører langt de fleste nyregistrerede SUV’er lille- og mellemklassen. I maj var cirka fire ud af fem af de nyregistrerede SUV’er lille- eller mellemklasse. Som tallene viste i april, forskød balancen mellem de to klasser sig, så den lille klasse nu er den største klasse i SUV-segmentet – dette gør sig også gældende for maj, hvor 41,8 procent af de nyregistrerede SUV’er tilhører den lille klasse.
Forbrugerne har de sidste par måneder købt mindre SUV’er og den store SUV-klasse har afgivet en markedsandel på 3,1 procentpoint i den forgangene måned.
Maj måned knækker den nedadgående kurve for erhvervsleasinger
Selvom kurven for privatleasing i nedenstående graf umiddelbart kunne antyde noget andet, så er både køb, erhvervsleasing og privatleasing påvirket af COVID-19-situationen. Grafen nedenfor illustrerer andelen af de forskellige erhvervelsestyper pr. måned.
Andelen af privatleasinger i maj 2020 (20,0 procent) var på niveau med april (19,1 procent). Heller ikke køb (53,9 procent) og erhvervsleasing (26,1 procent) har oplevet den store udvikling siden april, dog er kurven for erhvervsleasinger nu endelig knækket efter fire måneder med fald.
Sammenligner vi tallene for maj 2020 med maj 2019, ser vi, at andelen af køb og privatleasinger er steget fra henholdsvis 53,8 og 13,0 procent til 53,9 og 20,0 procent, mens andelen af erhvervsleasinger er faldet fra 33,2 procent til 26,1 procent.
Udviklingen i efterspørgslen fra de private og erhvervene
Top-3 personbiler i maj
Som sædvanlig løb Volkswagen med den største markedsandel i maj, 13,7 procent, svarende til 1.564 personbiler. Den næststørste markedsandel (8,6 procent) tilfaldt Peugeot med 985 biler. På tredjepladsen finder vi Citroën, som stod for 918 – eller 8,0 procent – af nyregistreringerne i maj 2020.
De tre bedst sælgende bilmodeller i maj var Citroën C3 (387), Renault Clio (366) og Volkswagen Polo (353).
Kilde: De Danske Bilimportører
Artiklen er baseret på tal fra De Danske Bilimportørers egne registreringer til og med d. 31. maj 2020, samt Motorstyrelsens datakørsel fra d. 31. maj 2020.