Den nye Audi e-tron GT afspejler hele den passion, som ligger bag Audis udvikling og fremstilling af biler – kærlighed til detaljen, maksimal præcision og topmålet af kvalitet. Ved produktionen af den eldrevne Gran Turismo på Audi Böllinger Höfe, som er en del af fabrikken i Neckarsulm, gør Audi brug af skræddersyede nye teknologier, men den sidste finpudsning foregår dog ved håndkraft, som kræver et kendskab på højeste niveau. Og for at det dynamiske kunstværk på hjul også skal lyde godt, har Audi komponeret en speciel lyd til e-tron GT ved hjælp af musikalsk flair og tekniske kompetencer. Den lyder kraftfuldt og progressivt – som en ægte Audi.
Produktionen af Audi e-tron GT
Audi e-tron GT er mærkets første rent eldrevne bil, som fremstilles i Tyskland. Gran Turismoen vil fra slutningen af 2020 blive produceret på Audi Böllinger Höfe, som er en del af fabrikken i Neckarsulm. Anlægget til mindre serieproduktion er blevet udvidet, opgraderet og ombygget for at kunne håndtere den nye opgave. I den forbindelse har man bibeholdt den håndværksmæssige faglighed fra den hidtidige produktion, som er blevet suppleret med digitale processer og intelligente teknologier. I forbindelse med udvidelsen har produktionsplanlæggerne gjort brug af nye virtuelle metoder. Afprøvningen af arbejdsforløbene i montagen og logistikprocesserne blev for første gang udført virtuelt, og en del af planlægningen blev også understøttet af VR-teknologi. Produktionen af e-tron GT er blevet tilrettelagt uden brug af fysiske prototyper – noget helt nyt hos Audi.
Karrosseriet til den rent eldrevne Gran Turismo er i vid udstrækning fremstillet af ultrahøjstyrkestål og aluminium. For at kunne producere denne materialekombination i de planlagte styktal er der blevet opført et karrosserianlæg, som kombinerer medarbejdernes håndværksmæssige kunnen med det fulde potentiale ved den automatiserede produktionsteknik. Det består af en innovativ opbygningslinje, som hvert karrosseri kører igennem to gange. Det centrale element er den såkaldte dobbelte framer, hvor ti robotter fastgør de indvendige og udvendige sidedele. Den kombinerer samtlige produktionstrin til sammenføjning af siderne i et enkelt anlæg – dermed gør den det muligt at producere Audi e-tron GT på de eksisterende arealer.
Inline-måleprocessen til karrosserierne er også ny. Den øger præcisionen endnu mere og giver mulighed for at reagere meget hurtigt på de mindste afvigelser. For enden af opbygningslinjen indsættes der præcist håndarbejde, hvor erfarne fabriksarbejdere monterer komponenterne og kontrollerer det færdige karrosseris finish. Det udtryksfulde design af Audi e-tron GT stiller usædvanligt høje krav til produktionskvaliteten.
Den udvidede montagelinje omfatter 36 i stedet for som hidtil 16 arbejdstakter. e-tron GT deler linjen med R8 – denne integration af to teknisk komplet forskellige biler er enestående i Volkswagen koncernen. Begge modeller flyttes på de samme førerløse transportkøretøjer og via en eldrevet hængebane. På en af stationerne på linjen arbejder mennesker og robotter sammen. Hvis det ønskes, kan en 3D-printer producere montagehjælpemidler ud fra forslag fra medarbejderne. Efter den færdige produktion kører hver bil en 40 km lang runde på offentlige veje, som også omfatter strækninger på motorvej og bykørsel.
”Med integrationen af Audi R8 og Audi e-tron GT opstår der på Böllinger Höfe et enestående samspil mellem håndværkskunst og Smart Factory”, lyder det sammenfattende fra produktionsleder Wolfgang Schanz. ”Og lidenskaben og ånden i vores team gør mig ekstra stolt i den sammenhæng.”
e-Sound i Audi e-tron GT
Uanset om det gælder kvalitet, design eller tekniske egenskaber, så er Audi e-tron GT en bil fuld af passion fra Audi. Det gælder også for lyden fra den eldrevne Gran Turismo. Ingeniørerne Rudolf Halbmeir og Stephan Gsell har konstrueret og designet den progressive elektroniske lyd – ved computeren, i lydlaboratoriet, i den kørende bil og via kundeundersøgelser.
Som alle andre elbiler er e-tron GT også udstyret med det lovpligtige akustiske biladvarselssystem (AVAS), som her dog har integreret et bredere akustisk spektrum. AVAS-lyden kommer fra en højttaler i bilens front. Hvis kunden bestiller soundpakken som ekstraudstyr, tilføjes der desuden en stor højttaler bag på bilen, og samtidig sørger to højttalere i kabinen for en lydoplevelse inde i bilen. e-tron GT-lyden mikses hele tiden på ny af to styreenheder afhængigt af faktorer som hastighed eller speederposition. Via Audi drive select-systemet kan føreren indstille, om og hvor intensiv lyden skal kunne høres.
Hør e-tron GT’s e-Sound, se flere billeder og video samt læs meget mere