Det lyder som noget fra fremtiden, et helt stormagasin på din mobiltelefon. Men man starter levering op lokalt allerede d. 26 juni i vores område, Wolt bringer varer ud til alle som bor i og omkring Brønderslev, fra Em i Nord til Tylstrup i syd, Hallund i øst og Manna i vest.
Brønderslev Avis har talt med Mikkel Tofte, Kommunikations Manager i Wolt. Han fortæller om projektet:

– Vi glæder os meget til at begynde leveringerne i Brønderslev den 26. juni, og vi håber på, at byen kan blive en ligeså klar Wolt-succes som fx Aalborg og Frederikshavn. Vi har haft en god dialog med Pia Mikkelsen Handels Chef i Brønderslev, om etableringen i Brønderslev og vi føler os rigtig godt modtaget.
Vores tilbud til befolkningen i Brønderslev rækker formentligt over 10 samarbejdspartnere fra begyndelsen af, det er alt fra dagligvarer over indisk mad, et ishus, en tankstation og til burgere. Om vi når at få McDonalds med fra start er endnu usikkert, men før eller siden bliver det også muligt at få leveret McD-mad, og det er erfaringsmæssigt den mest populære partner på Wolt-appen.
Men en McDonalds gør det ikke alene, og derfor er vi rigtig glade for, at vi lægger fra land med et bredt sortiment af lokale butikker og restauranter. Vi går efter at give folk i Brønderslev og omegn en service, som indtil for ganske nylig var forbeholdt danskerne i de større byer, nemlig et stormagasin i lommen og en levering, der langt overgår, hvad forbrugerne er vant til, nemlig 30 minutter og muligheden for at følge leveringen live på sin telefon. Som det kan ses af leveringsområdet, der er indtegnet på kortet, så er Wolt ikke kun forbeholdt folk i Brønderslev bykerne. Vores erfaring fra lignende byer i Danmark, hvor vi især det seneste år er åbnet op i mellemstore og mindre danske provinsbyer, som fx Vordingborg, Vejen og Svendborg, er, at vi med en leveringsdistance på op mod 10 km fra centrum af provinsbyen kommer ud til folk, som faktisk bliver nye kunder for de butikker og restauranter, vi samarbejder med.
Så Wolt forsøger at binde lokalsamfundet sammen, og samarbejdet om at skabe et stormagasin i lommen er i bedste fald et udtryk for, at lokale forbrugere kan bakke op om lokale handelsdrivende, fra købmanden til blomsterhandlen og bageren, også selv om de ikke lige har tid til at handle i den fysiske butik. Den digitale platform, som Wolt tilbyder, er et vigtigt supplement for lokale butikker og restauranter, der ellers godt kan opleve, at kunderne handler ind andre steder (på nettet), fordi de mindre butikker og restauranter ikke har en hjemmeside med tilhørende levering. Det problem hjælper Wolt med at løse, og når vi den 26. juni begynder leveringen i Brønderslev bliver det i hvert fald med 9, måske 10, lokale samarbejdspartnere, så der er noget at vælge imellem for kunderne.

Samtidig har vi også indgået et samarbejde med 9-10 lokale kurerpartnere, eller bude, som kan se fidusen i at skabe en ekstra indtægt, når det passer dem. De bestemmer selv, om de vil gå online og køre et par ordrer, eller tage en fridag eller flere. Kurerpartnerne er selvstændige og kan have andre opgaver end Wolt, endda ligefrem arbejde for konkurrenterne, uden at det giver problemer. Så samarbejdet mellem Wolt og kurerpartnerne er baseret på fælles interesser: Vi skal sørge for nogle ordrer, som kurerpartnerne så forhåbentlig har tid og lyst til at bringe ud. Der er ingen tvang, og vores erfaring er, at det skal være attraktivt at levere med Wolt, så betalingen per opgave er så tilpas høj, at folk har lyst til at arbejde som kurer. For tiden ligger en gennemsnitlig indtjening på ca. 160-70 kr per time. Og så har man altså stadig den fulde fleksibilitet til at bestemme, om man overhovedet vil arbejde en hel time eller blot et kvarter, eller fem timer eller være klar en hel dag.
Vi forventer, at det især er i de sene eftermiddagstimer og til aftensmaden, at der vil være godt med ordrer at levere. Men vi har også set en efterspørgsel omkring frokost i mange andre byer, og efterhånden, som vi får bagere og dagligvarer på, kommer der også ordrer ind om morgenen. Vi ser Wolt´s platform som et tilbud om at udnytte kapaciteten i forretninger og restauranter, så hvis man alligevel står i butikken og lyset er tændt, eller står foran kogepladerne i restauranten, men ikke har alt for travlt, så kan en Wolt-ordre eller flere forhåbentlig give mening. Wolts platform er i hvert fald en attraktiv markedsføringskanal, fordi mere end 1 million danskere har downloadet app’en.
Vi håber også, at rigtig mange fra Brønderslev området vil hente app’en og drage fordel af vores velkomstrabat, der blandt andet giver 14 dages gratis levering. Slutter Mikkel Tofte.
Man kan tjekke WOLT´s lokale samarbejdspartnere ud på: https://wolt.com/en/discovery/restaurants og har man lyst til at medvirke på WOLT platformen, kontakter man Mikkel på mikkel.tofte@wolt.com
OBS. De lokale samarbejdspartnere kommer på listen i løbet af de næste dage!