Tre virksomheder har markedsført deres produkter med grønne udsagn uden at kunne dokumentere de miljømæssige fordele, de hævdede, at produkterne havde. Det kaldes greenwashing og er vildledende markedsføring. Forbrugerombudsmanden har nu indskærpet reglerne over for virksomhederne.
Hvis en virksomhed benytter udsagn i sin markedsføring om, at virksomhedens produkter er mindre skadelige for miljøet end andre produkter, skal virksomheden kunne dokumentere det.
Forbrugerombudsmanden har færdigbehandlet tre sager om virksomheders vildledende brug af udsagn i deres markedsføring af produkter. Forbrugerombudsmanden har indskærpet markedsføringslovens forbud mod vildledning over for virksomhederne.
Sagerne vedrørte:
- Markedsføring af et benzinprodukt med følgende udsagn ”Tank grønnere – ny 95 med mindre CO2 udledning”. Benzinproduktet var dog ikke mindre skadeligt for miljøet end konkurrenternes tilsvarende benzinprodukter, og Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at markedsføringen var vildledende. (OIL! Tank & go ApS)
- Markedsføring af en skuresvamp med følgende udsagn ”100 % natural sponge” og ”100 % naturlig cellulosesvamp”. Svampen havde gennemgået en længere forarbejdningsproces, og den kunne derfor ikke markedsføres som ”naturlig”. (C.C. Hansen A/S)
- Markedsføring af en solcreme med udsagnene ”Miljøvenlig” og ”Pas på havet og dig selv med biologisk nedbrydelig solcreme”. Solcremen indeholdt dog solfiltre, der havde skadelige effekter, særligt på koraller. Solcremen kunne derfor ikke markedsføres med de pågældende udsagn. (Kingfish Dive & Travel ApS)