Kører du bil, er det trygt selv at kunne skifte dæk på bilen, hvis uheldet er ude. For du punkterer! Det fortæller Jesper Sørensen, teknisk chef hos Bridgestone, verdens største dækproducent, der her giver dig en guide til at skifte dæk.
Cirka 60 % af alle bilister har haft en punktering indenfor de seneste fire år. Mere end halvdelen af punkteringerne sker på ubelejlige steder, og 23 % sker, når det er mørkt. I de tilfælde er det rart at have dækskiftet på rygraden. Tjek dine tre muligheder her.
1. Sådan skifter du dæk – trin for trin
– Sørg for altid at have en donkraft og en hjulnøgle i bilen sammen med arbejdshandsker
– Bilen skal stå på et jævnt underlag. Sæt den i gear, og træk håndbremsen.
Placér donkraften under bilen. Det er vigtigt, at du finder løftestedet (der kan bære bilens vægt) – tjek instruktionsbogen eller se efter et mærke på bilen. Pas på donkraften ikke skrider, når du hæver den, så du taber bilen.
– Løsn bolte og møtrikker og tag hjulet af. Hvis dine hjul er sat fast med specialbolte, skal du bruge en adapter.
– Monter reservehjulet og spænd boltene. Husk at spænde over kryds og spænd alle bolte parvis over flere omgange – de skal være spændt ens. I bilens instruktionsbog kan du se, hvor hårdt boltene skal spændes. Fyld luft i det nye dæk, så snart du kan komme til det. Du kan se det krævede dæktryk i bilens manual.
– Kør på værksted og få et eksperttjek af dit arbejde.
2. Benyt dækreparations-kit til mindre huller
Mange biler har ikke længere reservehjul, men bare et nødhjul eller et reparations-kit, som består af et flydende lappemiddel og en kompressor. Læs vejledningen grundigt – mere end en tredjedel af bilisterne bruger deres lappekit forkert – og kør ikke langt med det lappede dæk, et reparations-kit er kun til midlertidige reparationer. Dæk reparations-kit duer kun til mindre huller, så du må væbne dig med tålmodighed og tilkalde hjælp, hvis du har en større punktering. Husk ikke at bruge lappekit, hvis din bil har TPMS ventiler, da sensorerne kan blive beskadiget.
3. Undgå nogensinde at skifte dæk
En tredje mulighed er helt at undgå at skifte dæk, selvom du punkterer. 93 procent af bilister bruger op til tre timer på grund af et fladt dæk. Bridgestone har udviklet en banebrydende DriveGuard-teknologi til de fleste af sine dæk, som gør, at du kan fortsætte kørslen i 80 km med 80 km i timen efter en punktering. Vel og mærke uden at kunne mærke forskel og vigtigst af alt: uden fare på færde.
Du kan aflevere bilen på dit eget værksted, når det passer dig at få repareret eller udskiftet dækket. Og du undgår altså potentielt farlige og helt sikkert irriterende ophold i vejsiden med en donkraft, og trafikken susende om ørerne.
Kilde: Profacts Mobility Study september 2015
Kilde: Bridgestone