Får Danmark sin anden milde vinter i træk, vil det betyde markant mindre vejsalt på vejene. Og det er gode nyheder for bilejere, vurderer Applus Bilsyn.
Sidste år var vinteren usædvanlig mild, og de mange dage med plusgrader mere end halverede mængden af vejsalt. På en gennemsnitlig vinter spreder Vejdirektoratets lastbiler omkring 58.000 ton salt på vejnettet. Men sidste år kørte de kun 27.328 vejsalt ud, viser tal fra Vejdirektoratet.
Er vejrguderne også mildt stemte i år, vil det medføre mindre saltning i de kommende måneder, forklarer Vejdirektoratet.
– Vores saltning følger vintervejret, og får vi en mild vinter ligesom sidste år, vil det betyde mindre salt.
– For at vurdere om der skal saltes, holder vi øje med luft- og vejtemperaturen samt ‘dugpunktet’, som angiver dug på vejoverfladen. Når vejret bliver koldt, kan en overflade med dug gøre en vej glat, og så salter vi, forklarer Carina Meldgaard Frandsen, teamleder på vintervagtcentralen hos Vejdirektoratet, som har 500 elektroniske sensorer til at overvåge temperaturen og fugten på vejene.
Mindre risiko for rust på biler
De fleste rustskader etableres normalt om vinteren. Mindre vejsalt vil imidlertid gøre det sværere for biler at ruste, forklarer Applus Bilsyn.
– De væsentligste årsager til begyndende rust om vinteren er den megen fugt i vejret og på vejene kombineret med masser af vejsalt. Men tager vi en stor del af saltspredningen ud af ligningen, så mindsker det selv sagt risikoen for, at rust udvikler sig i løbet af vinteren, siger Paul Christensen, kvalitetschef og teknisk ansvarlig hos Applus Bilsyn.
Her opstår rust
Ifølge kvalitetschefen opstår rust typisk i bilens sammensvejsninger, f.eks. ved bagklappen, i undervognen efter ubehandlede stenslag samt ved paneler og døråbninger, hvor der er snavs og ridser.
Vil man passe på sin bil og reducere rustrisikoen, er de mest effektive våben rustbeskyttelse hvert andet år samt regelmæssig bilvask og udluftning, som fjerner henholdsvis salt, snavs og fugt inden for i kabinen henover vinteren. En opvarmet garage kan også være med til at holde bilen tør.
Gennemsnitsalderen på biler herhjemme 8,8 år, viser tal fra Danmarks Statistik. Allerede fra bilen er seks år, vokser antallet af rustskader typisk, fordi bilernes rustbeskyttelse fra fabrikken er slidt af, lyder vurderingen fra Applus Bilsyn.