Destination NORD: Vi tror på fremtiden
I de fire nordjyske kommuner bag destinationsselskabet, Destination NORD, tror vi på fremtiden – også når det kommer til turismen og oplevelsesøkonomien. Derfor har vi store planer med Destination NORD, der skal være med til at sætte retning og strategi på området.
For det skal ikke være nogen hemmelighed, at vores turisme- og oplevelsesbranche har haft og har fortsat svære kår på grund af corona. Overnatningskurven er flad; vi får ikke turister fra udlandet og vi rejser langt mindre herhjemme. Det vil vi rette op på.
Gennem Destination NORD, der består af Frederikshavn, Brønderslev, Læsø og Aalborg kommuner, sætter vi nye mål for hele destinationen og turismeerhvervet. De er nemlig vigtige for vores kommuner. Hele 10.000 personer arbejder allerede nu i turismeerhvervet, og vi skal have mere gang i hele destinationen, så vi kan skabe vækst og arbejdspladser – og trække flere gæster hertil.
Vi genstarter Nordjylland
Gennem et fælles destinationsselskab har vi også haft mulighed for at søge vækstmidler til området. Det arbejde har vi allerede kastet os over og for nyligt fået fem millioner kroner, der skal være med til at genstarte turismen i vores fire kommuner og resten af Nordjylland.
Som destination kan vi meget, og midlerne skal være med til at vise omverden præcis hvor meget, vi har at byde på. Vi er nemlig både almindelig kyst- og naturturisme samt by- og erhvervsturisme. Aalborg trækker gæster til som storby, Brønderslev trækker med sin smukke natur, Frederikshavn med sine kyster, charmerende byer og Skagen som et Danmarks største brands, og Læsø – perlen i Kattegat – trækker også turister til Nordjylland.
Vi er således en stærk destination for feriegæster, men også for erhvervslivet – særligt når det kommer til bæredygtighed og grønne teknologier, hvor vi har virkeliggjort det, som man kun drømmer om i andre lande. Det og vores internationale miljø gør os til en interessant destination for møde- og erhvervsturisme.
Vi er en attraktiv destination: Vi har Vesterhavet og Kattegat, storby, øer, charmerende fiskerbyer, smuk natur og gode muligheder for erhvervet. Det er så vores opgave som destinationsselskab at gøre det endnu mere synligt for omverden, at brande vores destination og hjælpe erhvervslivet med at udvikle sig efter, hvad gæster efterspørger.
Det vigtige samarbejde
Vi har, som destinationsselskab, tre store opgaver foran os. Vi skal udvikle destinationen, vi skal markedsføre destinationen og vi skal sikre, at vi tager imod vores gæster med åbne arme, så de oplever det gode værtsskab, som Destination Nord har at byde på.
Vi har store ambitioner for vores destination, men det er ikke en opgave, vi kan løfte alene, hverken som kommuner eller som destinationsselskab. Det er en opgave, som vi skal løfte sammen med erhvervslivet og de lokale. Vores indsats skal bygges på lokal engagement og viden – og i samarbejde med erhvervslivet.
Derfor arbejder Destination Nord også tæt sammen med erhvervslivet og har en dialog med dem. Lige nu starter destinationsselskabet eksempelvis et udviklingsprogram for 90 virksomheder for at klarlægge, hvilken service og ydelser, gæsterne efterspørger på et marked, som corona i så høj grad har ændret.
Vi tror på fremtiden, vi tror på destinationen og vi tror på samarbejdet mellem os, lokale kræfter og erhvervslivet. Sammen er vi stærke og med så solidt et brand, som vores destination er, skal vi nok få turisterne tilbage til Nordjylland.
Borgmester Birgit Hansen, Frederikshavn Kommune
Borgmester Thomas Kastrup-Larsen, Aalborg Kommune
Borgmester Mikael Klitgaard, Brønderslev Kommune
Borgmester Karsten Nielsen, Læsø Kommune