Fra i dag og resten af ugen kan bilisterne se repræsentanter fra Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen på en lang række parkeringspladser i Danmark. De ser nærmere på dækkene på de danske biler. Formålet er at få dokumenteret danskernes valg af dæktype til vinteren. Hvis antallet af biler på sommerdæk viser sig at ligge under 11 procent, svarende til ca. 285.000 biler, vil det være rekordlavt – men stadig alt for mange!
Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen har siden 2006 gennemført halvårlige dæktællinger for at dokumentere danskernes dækvalg. Dæktællingen om vinteren skal først og fremmest sætte fokus på hvor mange bilister, der kører rundt på de danske vinterveje med sommerdæk.
Sikkerhed og fremkommelighed
”Vores dæktællinger bidrager til at tegne et billede af trafiksikkerheden i Danmark. Hvis flere hundredetusinde biler på sommerdæk færdes på de danske vinterveje, så har vi dokumenteret et problem, der gælder både fremkommelighed og trafiksikkerhed”, fortæller Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.
I Danmark er der, modsat i vores nabolande, ikke noget lovkrav om vinterdæk. Det på trods af, at det er dokumenteret, at vinterdæk giver det bedste vejgreb på våde og sneglatte veje – også når vinteren er mild. Med det gode vejgreb følger en god standselængde.
”De mange biler på sommerdæk er et stort problem for trafiksikkerheden, når de kører rundt på vejene i vådt og glat føre. Og det ved vi, at mange af dem gør selv i hårdt vintervejr. Med dæktællingen er vi med til at dokumentere problemets omfang. Det danner et solidt grundlag for at minde bilisterne om, at de skal huske at skifte til vinterdæk”, fortsætter Volker Nitz.
Opgør med myte – føret er langt vigtigere end temperaturen om vinteren
I en mild vinter som denne, er det vigtigt for Rådet for Større Dæksikkerhed at sætte fokus på, at det i høj grad er føret og ikke kun temperaturen, der har størst betydning for bremselængden om vinteren.
FDM konkluderede i en test i 2014, at vinterdæk på våd vej giver op til 30 procent kortere bremselængde i forhold til sommerdæk. På snedækkede veje er bremselængden op til 44 procent kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk.
”Det er en myte, at sommerdæk bremser bedre end vinterdæk på våde veje om vinteren. Når vejene er både kolde og våde, bremser bilen bedre med vinterdæk og selvsagt også på sneglatte veje. Af hensyn til egen og andres sikkerhed i trafikken er vores klare anbefaling at køre med vinterdæk om vinteren”, fortæller Volker Nitz.
Hos Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen har man igen i år med tilfredshed noteret, at både myndigheder, virksomheder og organisationer med fokus på trafiksikkerhed råder bilisterne til køre med vinterdæk om vinteren.
Håber den positive udvikling fortsætter
Mens repræsentanterne er på vej ud i hele landet, håber både Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen, at de kommer til at dokumentere, at de seneste års positive udvikling fortsætter.
Tilbage i januar 2011 viste deres dæktælling for første gang, at antallet af biler på sommerdæk om vinteren lå under 20 procent. Helt nøjagtig 19 procent. I januar 2018 registrerede de, at 11 procent af de talte biler havde monteret sommerdæk om vinteren. Håbet er for første gang at komme under 10 procent, mens opfordringen til politikerne er at gøre vinterdæk til et lovkrav.
Dæktælling – vinterdæk (inklusive helårsdæk)
——————————————————————————————————-
Fakta om dæktællingen januar 2019:
I uge 4 / 2019 gennemfører Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen dæktælling på en lang række parkeringspladser indkøbscentre, stationer etc. geografisk fordelt over hele landet. Ved dæktællingen er der udelukkende tale om registrering af dækvalg ved øjesyn.
De samlede dækdata for alle gennemførte dæktællinger i årene 2006-2018 er vedhæftet denne presseinformation.
FDM-test 2014
FDM udgav i 2014 rapporten ’Vinterdæk på personbiler i Danmark – Test af forskelle mellem sommer- og vinterdæk på danske veje i typisk dansk vinterklima’.
Kilde: Daeksikkerhed.dk