Corona-krisen kan koste Danmark et økonomisk tilbageslag. Nationalbanken vurderer, at den økonomiske aktivitet i Danmark skrumper op til 10 procent i 2020. Og det får meget store konsekvenser for hele det danske samfund. For virksomheder. For lønmodtagere. For indtjeningen den offentlige sektor og de mennesker, der er afhængige af den. Rigtig mange mennesker risikerer at miste deres job og familiens forsørgelsesgrundlag.
Derfor foreslår Venstre-formand Jakob Ellemann-Jensen at Folketinget fremrykker en række kendte offentlige anlægsinvesteringer. Både i trafikinvesteringer, energirenoveringer af offentlige bygninger og grøn omstilling. Fordi vi skal give økonomien al den stimulus, vi kan. Jeg er enig.
Vi skal kickstarte etableringen af 3. Limfjordsforbindelse. Vi skal i gang så hurtigt som muligt.
For mig at se er corona-krisen og de omkostninger den får for vores økonomi en god anledning til at sætte gang i processen.
Det vil skabe arbejdspladser med det samme, mens anlægsarbejdet foregår. Nærmest fra dag 1. Men det vil også løfte økonomien i hele Nordjylland, når 3. Limfjordsforbindelse står færdig.
Nordjylland har ventet på den forbindelse i mere end 45 år. Meget længe fordi Aalborg ikke tog sig sammen til at tage stilling til fordel for den ringvej en vestlig Limfjordsforbindelse vil skabe uden om Aalborg.
Danmarks tidligere regering skabte forud for folketingsvalget sidste år et flertal for at påbegynde byggeriet i 2024. Aalborg Kommune har besluttet at yde et kommunalt tilskud til etableringen på 600 millioner kroner, men ikke desto mindre har Mette Frederiksens regering sat 3. Limfjordsforbindelse på pause.
Nu er tiden kommet til at Mette Frederiksen viser, hun er valgt til Folketinget i Nordjylland – og sammen med Venstre sætter strøm til etableringen af tredje Limfjordsforbindelse.
Nordjylland har brug for den forbindelse, fordi infrastrukturen omkring Limfjorden er slidt og allerede er overbelastet i forhold til en max-kapacitet, Vejdirektoratet angiver at den kan rumme. Det hæmmer hele erhvervsudviklingen og beskæftigelsen i Nordjylland, fordi virksomheder flytter for at undgå, at Limfjorden bliver en barriere for deres udvikling og muligheden for at tiltrække arbejdskraft.
Desuden vil en tredje Limfjordsforbindelse give et løft til bymiljøet i Aalborg, hvor vi med et slag vil slippe for masser af gennemkørende trafik i byen, fordi den tredje Limfjordsforbindelse bliver til en ringvej rundt om hele byen.
Det vil løfte økonomien og beskæftigelsen i hele Nordjylland – og dermed også i Danmark.