I folkeskolen står mange børn uden for fællesskaberne omkring leg, bevægelse og idræt. Projektet ’Bevægelse for alle’ besøgte Klokkerholm Skole i Brønderslev Kommune, hvor lærere og pædagoger fik redskaber og inspiration til at få alle elever med i bevægelse.
Onsdag den 30. november kl. 14:10 – 16:00 besøgte Videnscenter om handicaps projekt ’Bevægelse for alle’ Klokkerholm Skole. Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden, og har til formål at hjælpe de danske folkeskoler med at fremme trivsel og øge bevægelsesglæden hos alle børn.
Klokkerholm Skole går forrest
På Klokkerholm Skole arbejdes der aktivt for at skabe bevægelsesglæde og gode fællesskaber blandt eleverne. Skolen har tidligere haft fokus på bevægelse med projektet ’Klokkerholm i Bevægelse’. Med besøget fra ’Bevægelse for alle’ tager Klokkerholm Skole et nyt skridt på vejen for at sikre, at alle elever bliver en del af bevægelse i skoledagen.
”Vi er en skole i et lille lokalsamfund på landet, hvor vi er omgivet af et meget stærkt forenings- og idrætsliv, og hvor vi er kommet godt i gang med at arbejde med bevægelse i både skole og fritid for alle børn. Vi er inspirerede af, hvordan man kan skabe lige deltagelsesmuligheder for alle børn i folkeskolen. Derfor ligger deltagelsen i projekt ’Bevægelse for alle’ godt i tråd med vores fokus” fortæller Helle Faber, der er skoleleder på Klokkerholm Skole.
Bevægelsesworkshop skaber inspiration
For lærere og pædagoger kan det være en udfordring at få alle elever med i bevægelsesaktiviteter, og den udfordring står ’Bevægelse for alle’ klar til at hjælpe med.
”Vi er glade for at Klokkerholm Skole vil have besøg af os. Vi glæder os til at dele ud af de materialer og aktiviteter vi har skabt i projektet, der kan gøre det nemmere for lærere og pædagoger at få alle eleverne med i bevægelse” siger Heidi Gabriel, der er projektleder for ’Bevægelse for alle’.
Bevægelse er vigtigt i skolen
Bevægelse er for elever med særlige behov afgørende for, at de kan være inkluderede i den almene grundskole og ikke henvises til specialtilbud. Paradoksalt nok bliver disse børn ofte fritaget, ekskluderet eller er på anden vis ikke en del af bevægelse i skolen
Bevægelsesaktiviteter rummer et stort potentiale i at skabe fællesskaber og sociale kompetencer, som er vigtige i hele livet.
Find mere info om projektet her: www.aktiviteterforalle.dk/skole/
Kilde: Videnscenter om handicap