Af Anne Honoré Østergaard, MF (V) og Tina French Nielsen, skolerådmand (V).
Mens vi med hastige skridt nærmer os sommeren efter det forsømte forår, spejder både fagfolk og ældre elever efter en plan for åbning af de ældste klassetrin. Denne plan er ikke bare vigtig, men altafgørende for at sikre de ældre elevers læring og trivsel. Desværre ser det ud til, at vi med regeringens stilhed og manglende åbenhed omkring genåbningen af Danmark, må spejde et godt stykke tid endnu efter løsninger på dette brændpunkt.
Det er ikke kun lærere og oppositionen, der ønsker vished omkring planen for åbning af de ældste klassetrin. Manglende vished har resulteret i mistrivsel for mange elever, og nu råber formand for Danske Skoleelever, Thea Enevoldsen, ligeledes op. Hun mener, at der er hårdt brug for akut handling. De ældste elever søger forståeligt nok, ligesom alle os andre, en snert af hverdagen og interaktion med andre mennesker, hvilket ikke har vist sig muligt.
Flere elever lider nu under social eller psykisk mistrivsel som afledt konsekvens af Corona-karantænen, mens andre falder fagligt bagud. En måde at imødekomme dette, kunne være ved at supplere fjernundervisningen med, at de ældste elever eksempelvis møder enkelte gange om ugen på skolen i mindre grupper, så længe det sker inden for sundhedsmyndighedernes retningslinjer. En anden mulighed kunne være, at lade de større elever komme på skolen i andre tidsrum end de små. Det er desværre bare ikke forslag, som regeringen er lydhør overfor.
Fejlagtigt troede vi, at faktorer som mistrivsel og manglende læring ville få regeringen til at gå i tænkeboksen og finde en alternativ måde, hvor de ældste elever i folkeskolen kan komme tilbage i klasseværelset. Desværre ser det ikke ud som, at det er en opgave, som regeringen har tænkt sig at påtage sig. Tvært i mod holdes der krampagtigt fast på, at de nærmest ikke må noget som helst.
Derfor har Venstre af flere omgange bedt regeringen om at melde en strategi ud for genåbningen af skolen for de ældste elever, og vi stiller os stærkt uforstående overfor, hvorfor regeringen lader eleverne vente i uvished. Start nu, om ikke andet, så med at åbne delvist op på dette område.
Det er, med de gældende betingelser som regeringen har fremsat, ganske enkelt ikke er muligt at prioritere elevernes trivsel. Vi ved godt, at det kan være en udfordring at gøre noget forskelligt. Men vi er i en særlig situation. Derfor bør kommunerne sættes fri. Fri til at give de bedste muligheder de kan for de ældste elever, i den udstrækning det kan ske inden for de sundhedsforsvarlige retningslinjer. Nedprioriteringen af de ældre elever viser ikke en regering, der finder børns trivsel vigtig, og det er under ingen omstændigheder et udtryk for at være på børnenes hold. Det må børnenes statsminister kunne gøre bedre.