Profil Optik i Brønderslev opfordrer sammen med chefoptiker Gitte Sørensen borgerne til at tage øjensundheden alvorligt
Profil Optik på Nygade 14 i Brønderslev lancerer nu sammen med resten af optikerkæden en opsigtsvækkende øjensundhedsrapport med fokus på danskernes øjensundhed. Med udgangspunkt i nyeste forskningsresultater retter rapporten blandt andet opmærksomhed på den alarmerende udvikling, når det gælder børn og unges stigende skærmforbrug og de risici, det medfører for øjensundheden. I butikken opfordrer personalet til, at man er særlig opmærksom på at forebygge.
Profil Optik på Nygade rådgiver dagligt kunderne i Brønderslev om øjensundhed, men nu skærper butikken indsatsen. Sammen med resten af optikerkæden lancerer butikken en omfattende øjensundhedsrapport og inviterer byens borgere til at komme forbi til en snak om skærmvaner og gode råd til forebyggelse af øjensundhed.
Blandt andet indeholder rapporten en stor undersøgelse, lavet af analyseinstituttet YouGov for Profil Optik, som viser et opsigtsvækkende højtskærmforbrug blandt danske børn og unge. Hvor de 14-17-årige i gennemsnit bruger hele 35 timer om ugen foran skærmen, er skærmforbruget for de 8-13-årige på 27 timer, og for de 0-7-årige på 12 timer og ugen. Under Corona er skærmforbruget i gennemsnit yderligere steget med 3 timer om dagen.
Resultaterne er ifølge Profil Optiks chefoptiker, Gitte Sørensen, stærkt bekymrende:
”Vi ved i dag, at nærarbejdet foran digitale skærme og enheder medfører øget risiko for nærsynethed og øjenkomplikationer. Derfor er det stærkt bekymrende, at skærmforbruget blandt børn og unge er så højt, da deres øjne endnu ikke er færdigudviklet og derfor er mere udsatte end voksnes. Når vi så samtidig kan se, at skærmforbruget er steget markant under Corona, er der endnu større grund til bekymring.”
Udover risikoen for nærsynethed medfører det høje skærmforbrug også øget eksponering af blåt lys, som digitale skærme udsender. Aktuel forskning og undersøgelser viser, at blåt lys fra skærme øger risikoen for øjentræthed, hovedpine, sløret syn og kan give varige skader på nethinden. Chefoptikeren refererer i den sammenhæng til, at optikerkæden i større grad end tidligere ser mange unge i butikkerne med symptomer på øjenproblemer. Et problem som er blevet værre under Corona.
”Vi oplever i stigende grad, at rigtig mange unge kommer ind og klager over hovedpine og øjentræthed. Især under Corona har vi taget imod langt flere unge med symptomer på øjenproblemer, og det synes vi er alarmerende. Vi råder naturligvis de unge til at være mere opmærksomme på, hvor meget tid de bruger foran skærmen, for vi vil jo langt hellere forebygge end behandle,” pointerer Gitte Sørensen.
I butikken på Nygade nikker man også genkendende til problemet. Her rådgiver man dagligt kunder i alle aldre om øjengener, men andelen af unge fylder rigtig meget. Personalet håber på, at øjensundhedsrapporten i endnu højere grad kan være med til at oplyse og informere borgerne omkring de risici, som vores ændrede adfærdsmønstre medfører. Ligesom kædens chefoptiker opfordrer de også til, at man tager øjensundheden alvorligt. Og navnlig forældre til børn og unge har et stort ansvar.
”Vi skal generelt blive meget bedre til at passe på vores syn og øjne, og her har forældre et særligt ansvar i at hjælpe børn og unge med at indbygge gode vaner, når det fx kommer til skærmforbrug og nærarbejde. Vi skal se det lidt på samme måde, som når vi lærer børnene at bruge solcreme mod solens farlige stråler, så skal vi også lære dem at beskytte deres øjne. Der er nemlig flere ting vi selv kan gøre for at undgå øjengener og -skader, både hos os selv og vores børn og unge,” slutter Gitte Sørensen.
Hos Profil Optik på Nygade anbefaler man alle til at følge optikerkædens råd, som blandt andet er:
- Hold pauser med 20-20-20 reglen: se på en genstand 20 meter væk, i 20 sekunder, hvert 20. minut.
- Brug skærmbriller med et blålysfilter, som fjerner dele af det skadelige blå lys fra skærmen.
- Vær mere udenfor i dagslys, hvor øjnene stimuleres.
- Træn øjnene med afstandstræning, da øjet har godt af at skifte afstand ofte og meget.
- Styrk øjenmuskulaturen ved fx at jonglere, hvor øjnene bevæger sig hurtigt og dybdesynet trænes.
Om Profil optiks Øjensundhedsrapport:
Profil Optiks Øjensundhedsrapport er udarbejdet i samarbejde med førende eksperter samt Profil Optiks egne chefoptikere. Udover resultaterne fra en omfattende YouGov undersøgelse om børn og unges skærmvaner foretaget for Profil Optik, formidler rapporten nyeste viden og forskningsresultater inden for øjensundhed, herunder udvikling af linser og briller, synstræning, nye metoder og avanceret AI-udstyr til at kortlægge øjensygdomme og -komplikationer, samsynsproblemer, dysleksi og meget mere.
Med rapporten ønsker Profil Optik dels at oplyse danskerne om nyeste viden indenfor øjensundhed, og hvad de selv kan være opmærksomme på, samt at sætte gang i en debat om øjensundhed generelt.
Øjensundhedsrapporten kan downloades her: https://www.profiloptik.dk/
Om Profil Optik by Synsam
Profil Optik By Synsam er en del af Synsam Group – en af Europas ledende aktører i optikbranchen. Vi tilbyder unikke løsninger både indenfor Eye Health og Eye Fashion med et bredt sortiment, der tager udgangspunkt i vores kunders forskellige livsstile og behov for øjensundhed.
Koncernen findes i hele Norden, har cirka 2.500 medarbejdere og havde i 2019 en total omsætning på 3,7 milliarder SEK (2019).
Totalt har koncernen cirka 480 butikker, der drives under varemærkerne Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik i Danmark. Siden 2015 har Synsam Group gennemgået en transformation af hele sin forretning og har, med en høj grad af digitalisering og andre innovative koncepter, skabt en vækst og lønsomhed, der er blandt de højeste i Europa.