Fritids- og Kulturudvalget skal tage stilling til status og fremtiden for Ungdomshuset i Nygade 36, Brønderslev
Fritids- og Kulturudvalget har siden 2017 fulgt etablering af ungdomshus i Brønderslev By. Den 20. marts 2019 var der officiel indvielse af Ungdomshuset i Nygade 36.
Etablering af Ungdomshuset er aftalt som et pilotprojekt i 2 år, og der var afsat 100.000 kr. i forbindelse med budget 2018 og Fritids- og Kulturudvalget afsatte 200.000 kr.
Der er indgået lejekontrakt, gældende fra 1. september 2018, med DEAS Asset Management med dispositionsret til lejemålet fra den 1. juni 2018. Lejemålet kan tidligst opsiges til fraflytning den 1. juni 2020 og skal opsiges med 6 måneders skriftligt varsel, hvilket vil sige at nuværende lejemål skriftligt skal opsiges senest den 30. november 2019.
Økonomi:
Udgifter i følge lejekontrakt:
Årlig husleje | 112.500 kr. |
Driftsudgifter | 48.382 kr. |
Aconto varme | 31.800 kr. |
I alt inkl. moms | 192.682 kr. |
I alt. ekskl. moms | 154.146 kr. |
I forbindelse med overtagelsen blev det indskrevet i lejekontrakten, at lejemålet blev overtaget pr. 1. juni med de første 3 måneder med fri husleje samt driftsudgifter.
Udgifterne til lejemålet for 2018 udgjorde i alt 79.833 kr. ekskl. moms
DEAS Asset Management har pr. 17. juli 2019 varslet en regulering af lejen pr. 1 september.
Reguleringen betyder, at huslejen vil stige til 113.268 kr. pr år inkl. moms. Der er ikke varslet stigning på driftsudgifter eller aconto betaling til varme.
Den fremadrettede udgift til Ungdomshuset, Nygade 36 anslås derfor til følgende:
Årlig husleje | 113.268 kr. |
Driftsudgifter | 48.382 kr. |
Aconto varme | 31.800 kr. |
I alt inkl. moms | 193.450 kr. |
I alt. ekskl. moms | 154.760 kr. |
Den anslåede pris er under forudsætning af, at driftsudgifter, samt udgifter til el/vand/varme forbliver de samme som hidtil.
Ungerådets formand udtaler følgende om opstart og status:
“I forhold til ungdomshuset, så har vi de seneste måneder haft vores aktivitetsplan i gang og det forløb egentlig ret godt. Vi har haft åbent tirsdag og torsdag hver uge og lagt det op på facebook, så folk kunne følge med. Der har været unge, som har benyttet sig af huset, og vi har også fået uddelt en del chips (adgangskort).
Fordelingen af vagter mellem ungerådet blev også struktureret og alle fik adgang til at opdatere på siden, hvornår de var der og hvad de lavede den specifikke dag. Derudover var vores åbningsfest helt klart også en stor succes – der kom mange flere unge end jeg overhovedet havde forventet, og den forløb uden problemer. Det var i hvert fald tydeligt, at de unge var med på det!
Henover sommeren har det dog været sværere i forhold til driften. Det er svært at få ungerådet samlet til et møde, og generelt få opbygget en mere positiv tilgang til arbejdet i huset.
Der er fokus på sammensætningen af Ungerådet i forhold til fordeling af ansvar for opgaverne og til det kommende Ungeråd er der ønske om, at få en bredere sammensætning, hvis det er muligt. Formand og tovholder indgår i arbejdet med planlægning af Ungekongres.
Ungerådet er rigtig glade for de ny rammer og håber, at der kan komme mere gang i huset”.
Fagforvaltningen for Børn og Kultur foreslår, at Fritids- og Kulturudvalget drøfter og tager stilling til den fortsatte drift af Ungdomshuset.
Kilde: Brønderslev Kommune