Norwegians finansielle turnaround på rette vej: Øgede indtægter og lavere omkostninger i andet kvartal
Norwegian fremlægger i dag et kvartalsresultat præget af lavere omkostninger og øgede indtægter i tråd med selskabets strategi. Til trods for lavere vækst og problemerne med flytypen Boeing 737 MAX, viser tallene for andet kvartal et rekordhøjt underliggende driftsresultat på 2,3 milliarder norske kroner (NOK).
Det underliggende driftsresultatet er fordoblet sammenlignet med i fjor og endte på 2,3 milliarder NOK, det højeste resultat i andet kvartal nogensinde. Indtægterne per sædekilometer (RASK) steg med 13 procent, og indtægterne per passagerkilometer (yield) steg med 11 procent. Omsætningen i dette kvartal steg med 19 procent til 12 milliarder NOK, hovedsageligt drevet af selskabets langdistanceruter. Næsten 10 millioner passagerer rejste med Norwegian i dette kvartal, ligeså mange som i samme periode sidste år. Belægningsgraden var på 88 procent, en stigning på 1,2 procentpoint.
Norwegian har ændret strategi fra vækst til lønsomhed gennem en række tiltag, som blandt andet inkluderer optimering af rutenetværket og et omfattende omkostningsreduktionsprogram. Kapaciteten (ASK) aftog fra rekordhøje 48 procent i andet kvartal 2018 til seks procent i 2019. Selskabets interne omkostningsreduktionsprogram #Focus2019 fortsætter med fuld styrke og har medført besparelser på 554 millioner NOK i dette kvartal. Selskabet har dermed nået målsætningen om en omkostningsbesparelse på over en milliard hidtil i år.
– Kvartalstallene viser, at vi leverer på strategien om at gå fra vækst til lønsomhed. Til trods for driftsudfordringer uden for vores kontrol, som 737 MAX-problemerne, leverer vi det højeste underliggende driftsresultat for andet kvartal i Norwegians historie. Jeg er også tilfreds med billetbestillingerne fremover, særligt på langdistance, siger koncernchef Bjørn Kjos.
Norwegian fik leveret fire nye Boeing 787 Dreamlinere i andet kvartal. Med en gennemsnitlig flådealder på 3,8 år er Norwegians flyflåde en af verdens yngste og mest brændstofeffektive.
MAX-opdatering
I marts blev selskabets 18 Boeing 737 MAX-fly taget ud af produktion. Selskabet har lagt flyvninger sammen og tilbudt kunder alternative afrejsetidspunkter på andre Norwegian-flyvninger for at løse situationen bedste muligt for berørte passagerer. Norwegian vil fortsætte med at arbejde for at færrest muligt berøres, hvilket også indebærer indleje af fly.
MAX-situationen har haft en negativ påvirkning på selskabets drift, efterspørgsel og omkostninger. Norwegian anslår disse omkostninger til at være i nærheden af 700 millioner NOK for 2019.
Flere udmærkelser i andet kvartal
- Verdens bedste lavprisselskab på langdistanceruter for femte år i træk af SkyTrax World Airline Award i juni.
- Europas bedste lavprisselskab for femte år i træk af World Travel Awards i juni.
- Norwegian Reward kåret til flybranchens bedste loyalitetsprogram i Europa og Afrika af Freddie Awards i april.
- Europas bedste lavprisselskab af Passenger Choice Awards i april.
Kilde: Norwegian