NP Racing viste deres flotte racerbil frem til det første ”Spark Dæk” arrangement i sommers ved Firmasport i Molsgade, bag navnet NP Racing står Far, Günter Pedersen og sønnen, Nicolai Pedersen. Günter Pedersen har tidligere haft værksted ved DK-tanken, hvor Føtex nu residerer og han var selv bidt af en gal racerbil, et gen han åbenbart har givet videre til junior og med stor succes.
Nicolai forklarer:
– Jeg startede med at kører gokart da jeg var 10 år. Grunden til vi overhoved kom ind i sporten, var at min far skruede racerbil for en, som tog os med ud og kører gokart en dag, og lige efter den dag, startede balladen. Derefter begyndte jeg indenfor gokartverdenen, men kun på hobby plan. Vi har aldrig haft budgettet til at kører med DM. Men en dag i 2017, fik jeg muligheden for at komme ud og teste i en Aquilla Synergy Cup bil, hvilket var megafedt. Det var derefter der opstod en mulighed, hvor min far skulle hjælpe
med at skrue for en ejer i Danish Touring Car (DTC), hvor han så fik sat en Aquilla Synergy Cup bil til rådighed til mig i finale løbet i 2017 og til hele sæsonen i 2018.
Vi deltog så til finale løbet, hvor der blandt deltagerne var ingen mindre end HKH Prins Joachim. Vi endte på en P2 i Young driver, og P5 generelt. Så der kom blod på tanden og vi fandt pengene til at kører en fuld sæson i 2018. Men vi havde ikke mange penge at kører for, så vi kunne ikke komme ud og teste bilen af inden første løb. Alligevel valgte vi bare at klø på, og kørte for bare at gennemfører og så kunne vi lære bilen at kende undervejs, som sæsonen skred frem.
Som ventet blev placeringerne bedre og bedre jo længere vi kom i sæsonen, hvor vi til sidst endte med at vinde 2 ud af 3 løb en weekend på Ring Djursland og så vi var lige pludselig med i kampen om topplaceringerne i mesterskabet. Grundet vi havde kørt konstant igennem hele sæsonen, og ikke var udgået af et eneste løb, og fik samlet de point vi kunne, gjorde så at vi overtog føringen af mesterskabet, inden finalen på Padborg Park!
Til finalen kørte vi så godt vi kunne og det endte ud i at mesterskabet skulle afgøres i finale heatet. For at vinde mesterskabet, skulle jeg bare ende på en 4 plads hvis min nærmeste konkurrent vandt løbet. Som løbet gik, lå jeg på 5 pladsen og kunne ikke rigtig komme forbi, men da jeg vidste han havde fået tildelt en straf i løbet, skulle jeg bare slutte lige bag ham, så ville jeg ende med en 4 plads på grund af hans straf. Det sjove var, at far Günter ikke havde set at han havde fået straffen, så da jeg kom i mål, troede han at vi havde tabt
mesterskabet, fordi jeg ikke kunne komme forbi ham. Så han blev positivt overrasket da jeg fortalt ham, han har altså modtaget en straf under løbet, så det endte med at vi vandt alligevel. Så vi endte med at vinde Aquila Synergy Cup mesterskabet, både i det generelle mesterskab, og Young Driver mesterskabet for 2018.
Så i 2019, kom jeg ud og køre i en lånt Mitjet 2L racer, i Danish Endurance Car serien (DEC), da distance løb ligger godt til mig, men det blev desværre en sæson hvor der bare ikke var nogen ting der spillede vores vej, vi havde utallige problemer med bilen, så grundet dette blev det en kort sæson.
Op til 2020 sæsonen, blev vi enige om at vi ville prøve og finde vores egen bil. Da vi ville være sikker på at alt på bilen er udført rigtigt og sikkerhedsmæssigt korrekt. Så vi endte med at købe en Mitjet 2L racer med en 230Hk Renault Sport motor, da det er en billig bil i drift, og vi kunne få den for almindelige menneske penge. Omkring midt i marts 2020 fandt vi bilen, og 30 min efter jeg skrev til sælger at jeg gerne ville komme ned og købe / hente bilen, så lukkede Mette Frederiksen og Co Danmark ned pga. Coronaen.
Da Danmark lang tid senere åbnede op igen, kørte vi til Hamburg for at hente bilen. Vi nåede at køre et enkelt løb i 2020, på Padborg Park, hvor det endte med en 4. plads.
Serien Danish Endurance Car (DEC), foregår i princippet på samme måde som Le Mans, hvor der er 5 klasser der kører samtidigt og der skal laves et obligatorisk Pit-stop midt i løbet. Da at vi er 5 klasser, så har vi en reference tid i hver klasse, som man ikke må kører hurtigere end. Dette er gjort for at kunne opdele os i klasserne.
Vi var klar på en fuld sæson i 2021, alt var klart til en god sæson. Vi startede sæsonen ud med at dominere første weekend med 2 ud af 2 mulige sejre. I anden afdeling, endte vi med en weekend, hvor vi næsten ingen point tjente, da vi i heat 2 blev påkørt af en Porsche der løb tør for ”talent” og glemte at bremse for enden af langsiden.
3 afdeling afvikledes på Jyllands ringen, hvor vi vidste vi havde en konkurrencedygtig bil. Men det var min første gang på Jyllands Ringen og grundet budgettet havde vi ikke råd til testedage dernede inden løbet. For ikke at gøre det lettere, så regnede det også lidt i kvalifikationen, hvilket så var min første race i regnvejr. Det gjorde tingene endnu mere spændende.
Så til starten af heat 1, ville jeg bare tage en omgang ad gangen, lærer banen at kende lidt efter lidt, men efter 4-5 omgange, havde jeg allerede fart nok i bilen til at kunne følge med oppe i toppen af vores klasse. Så det endte med en 2.plads og en 1. plads i tredje afdeling.
Til fjerde afdeling, kom vi ud med stor selvtillid, og endda med en føring i mesterskabet. Men det blev ikke i denne sæson vi skulle tage pokalen. Vi endte på en 5. plads i begge heat, fordi hver gang vi prøvede at overhale vores værste konkurrent, så kørte han ind i os. Efterfølgende fandt vi grøn maling fra hans bil på samtlige hjørner af vores bil, så han havde ramt os fra samtlige vinkler.
– Vi endte sæsonen med en 3. plads i mesterskabet, hvilket vi er tilfredse med, hvis vi kigger overordnet på hele sæsonen. Ambitionerne var selvfølgelig højere, men alt i alt, en ok sæson. Hvor vi viste at vi havde farten, men ikke altid heldet, slutter Nicolai.
Målet for næste år for lokale NP Racing, er at fortsætte i den danske DEC serie, men også forsøge at komme til Frankrig og køre sprintløb i fabriks serien, Mitjet 2L serien, men der skal Teamet først ud og finde økonomi til projektet, så hvis nogen firmaer i Brønderslev og omegn, har lyst til at være med på racer eventyr med Nicolai og Günter, så skal de endelige bare ringe til Nicolai på Tlf. 50492324, så kommer far og søn fra racer – duen og tager en snak med jer.