Et klik kan ændre alt: Ny kampagne sætter fokus på, hvordan vi kan færdes sikkert på nettet
I juni måned sætter vi i Digitaliseringsstyrelsen ekstra fokus på et vigtigt emne, nemlig digital sikkerhed.
Danmark er et af verdens mest digitale samfund. Det har mange fordele for os i hverdagen, men det betyder også, at det bliver endnu mere vigtigt, at vi passer godt på vores personlige oplysninger, når vi færdes på nettet.
Senest har vi under COVID-19-krisen set, at it-kriminelle forsøger at udnytte situationen ved fx at sende falske mails, hvor sundhedsmyndighederne fremstår som afsender, og hvor de it-kriminelle forsøger at udnytte vores tillid til at franarre os koder og personlige oplysninger.
Sammen med KL (tidligere Kommunernes Landsforening) og Danske Regioner har vi sat en ny kampagne i gang for at sætte fokus på, hvordan vi kan færdes mere sikkert på nettet.
Kampagnen byder blandt andet på en ny ”test-dig-selv”, hvor vi kan teste os selv og se, hvor gode vi er til at gennemskue digitale fælder.
Mere om kampagnen:
Cybersikkerhed: Ny kampagne skal hjælpe danskerne med at færdes mere sikkert på nettet
Danskernes hverdag bliver mere og mere digital, men desværre følger de digitale svindlere med, og de bliver dygtigere og mere avancerede. Derfor skyder Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med KL og Danske Regioner en ny kampagne i gang, der skal gøre danskerne opmærksomme på de digitale fælder.
Danmark er et af verdens mest digitale samfund. Det rummer mange fordele for både for den enkelte og for samfundet, men samtidig vokser de digitale trusler vokser, og de digitale svindlere forsøger at lokke borgerne i fælder, der bliver mere og mere avanceret.
Senest har tiden under COVID-19 vist, at it-kriminelle forsøger at udnytte en kritisk og sårbar situation ved fx at sende falske mails, hvor sundhedsmyndighederne fremstår som afsender, og det er altafgørende, at danskerne i endnu højere grad bliver rustet til den digitale virkelighed, vi befinder os i. Derfor lancerer Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner i samarbejde kampagnen ”Et klik kan ændre alt”.
“I Digitaliseringsstyrelsen ligger det os meget på sinde at beskytte danskerne mod digitale fælder. Vi kan desværre se, at it-kriminalitet følger med og bliver mere avancerede, så det er helt afgørende, at danskerne bliver endnu bedre til at genkende de digitale fælder. Derfor lancerer vi nu en indsats, der skal bidrage til at klæde danskerne endnu bedre på til at vige udenom de digitale fælder.”
I takt med at hverdagen bliver mere og mere digital, bruger de digitale svindlere også i stor stil digitale kanaler til at snyde danskerne. Og de bliver dygtigere og dygtigere. Derfor sætter kampagnen fokus på, at danskerne skal blive endnu bedre til at tænke sig om, så vi kan gå i en stor bue uden om de digitale fælder. Kampagnen byder blandt andet på en ny ”test-dig-selv”, hvor danskerne kan teste sig selv for at finde ud af, om de er gode til at spotte de digitale fælder.
“Vi lever i et af verdens mest digitaliserede samfund, og de nye digitale løsninger giver os rigtig mange muligheder for at gøre borgernes hverdag nemmere og bedre. Fx via selvbetjeningsløsninger på kommunens hjemmeside. Men det stiller også nye krav til borgernes adfærd online. Det er vigtigt, man som borger tager sine forholdsregler, når man er på nettet. Jeg håber, at vi med kampagnen kan give bedre viden og redskaber hos borgerne, som kan hjælpe på vej til en mere sikker digital hverdag.”
Christian Harsløf, direktør i KL
“Vi er glade for at deltage i kampagnen ”Et klik kan ændre alt”, som skal forbedre danskernes bevidsthed om de digitale trusler og dermed være med til at forhindre, at personlige oplysninger falder i de forkerte hænder. Det er afgørende for regionerne at beskytte danskernes sundhedsdata, og vi vil gerne fremme, at danskerne kan færdes mere sikkert på internettet.”
Tommy Kjeldsgaard, vicedirektør i Danske Regioner
Fakta om kampagnen:
- Kampagnen skal øge danskernes bevidst om de digitale fælder, så færrest muligt udsættes for svindel.
- Du vil kunne læse mere om ”Et klik kan ændre alt” på sikkerdigital.dk.
- Kampagnen er en del af et fællesoffentligt samarbejde mellem KL, Danske Regioner og Digitaliseringsstyrelsen.
Kilde: Digitaliseringsstyrelsen