Blå Kors’ telefonrådgivning er åben mellem jul og nytår
Julen kan være ekstra svær for nogle mennesker at komme igennem. Derfor er Blå Kors’ telefonrådgivning, Den Blå Linje, åben alle dage mellem jul og nytår. Allerede nu er der flere opkald end normalt.
Nogle ringer, fordi de er ensomme, andre kæmper med afhængighed mens andre ringer, fordi de er pårørende til en, der drikker for meget.
Uanset hvad årsagen er, er man mere end velkommen til at ringe til Blå Kors’ telefonrådgivning, der har åben hele julen – også juleaften og nytårsaften, fortæller Marianne Dyrby, der er leder af Den Blå Linje.
“Mange oplever, at julen kan være ekstra svær at komme igennem – både hvis man er ensom, og hvis man har problemer med afhængighed. På Den Blå Linje sidder vi klar til at lytte, snakke og hjælpe,” siger Marianne Dyrby.
Markant flere opkald
Ifølge Marianne Dyrby er der i denne tid markant flere opkald, end der plejer at være.
“Vi er faktisk ikke helt klar over, hvad årsagen er, men det er nærliggende at tro, at det er juletiden, der presser sig på – ligesom der også er flere, der er ensomme på grund af corona,” siger Marianne Dyrby og tilføjer:
“Det er en mulighed for at snakke med nogen, hvis du sidder alene.”
Mange pårørende
Omkring halvdelen af Den Blå Linjes opkald kommer fra pårørende til mennesker med alkoholmisbrug.
Omkring 8 ud af 10 opkald handler om afhængighed, mens de resterende opkald meget ofte udspringer af ensomhed.
Den Blå Linje er åben alle ugens syv dage fra kl. 18-23 og bemandes af uddannede rådgivere. Telefonnummeret er 70 100 130.