torsdag 22. maj 2025
  • Indsend nyhed
Brønderslev Avis
  • Nyheder
  • Sport
  • Det sker
  • Erhverv
  • 112
  • Find din håndværker
Intet resultat
Se alle resultater
  • Nyheder
  • Sport
  • Det sker
  • Erhverv
  • 112
  • Find din håndværker
Intet resultat
Se alle resultater
Brønderslev Avis
Intet resultat
Se alle resultater

Det er for dyrt at være kedelig

Redaktionen af Redaktionen
29. april 2025
i Nyheder

Betalt annoncering: Hvordan bliver marketing effektivt?: I denne artikel udfordrer Lasse Giversen, fra brandbureauet Absent Wall, måden mange virksomheder kommunikerer på. Ikke af trods, men fordi ny research viser at kedelig kommunikation er hamrende ineffektivt. Dette er ikke et udtryk for skribentens egne holdninger – dette er fakta.

Kedelig kommunikation er dyrt

Forestil dig at hælde penge direkte i afløbet. Det lyder absurd, ikke? Men det er præcis, hvad mange virksomheder gør med deres kommunikation. Ifølge ny research af System1, kræver kedelige kampagner op til 260% mere investering i Storbritannien og 286% mere i USA for at matche effekten af deres mere engagerende modstykker. Det virker som en økonomisk byrde, de færreste kan bære – og selv uden tal fra Danmark, tør vi sige, at tendensen er universel.

Vi ved, at ingen virksomheder sætter sig for at lave kedelig kommunikation. Til trods for dette, så viser data fra dette studie, at 70% af alle testede reklamer kun fremkalder neutralitet. Altså følelsen af ikke at føle noget. Mere humoristisk blev det, da de for sjov testede en video af køer der spiser græs. Ko-videoen fulgte gennemsnittet, som størstedelen af de mere end 100.000 testede reklamer.

Selvom ingen virksomheder sætter sig for at lave kedelig kommunikation, så ser man ofte, at ledelse og direktionsgang har spændt både livrem og seler alt for hårdt ind. I sådan en grad at en mere radikal marketingkampagne, som kan bryde støjmuren og synliggøre virksomheden for målgruppen, ikke når mange omgange i organisationen, før den har fået amputeret alt hvad der først gjorde den potent.

Og så ender man med at lave tynd-smurt-leverpostejs-kommunikation, fordi man sammenligner sig med de tre nærmeste konkurrenter, som er lige så konservative.

Nøglen til hukommelsen

Skal marketing være en økonomiske sump? Nej. Men vi skal tilbage til de gamle dyder: underholdningsværdi og evnen til at skabe en emotionel forbindelse til modtageren. Når vi formår at røre vores publikum, bygger vi stærke hukommelsesstrukturer. Disse strukturer sikrer, at flere tænker på dit produkt eller din virksomhed, når de står i en fremtidig købssituation.

Mennesker er mennesker. Uanset om de køber Volvo og vovse eller lastvogne og lagersystemer. Den digitale udvikling har rykket grænsen mellem B2B og B2C. Linjerne, der før holdt dem adskilt, er blevet mere mudret. Det betyder at B2B købsadfærd begynder at ligne den private købsadfærd; kunder afsøger selv markedet og tager handling, når de har fundet den leverandør, de vurderer som værende den rette. Her spiller marketing en stor rolle.

Sandheden er dog desværre, at folk er ligeglade med dit brand. Derfor er det afgørende at skabe indhold, der ikke bare fanger opmærksomheden, men formår at efterlade et indtryk. For når andre virksomheder i jeres industri underinvesterer i brandstrategi og skarp kommunikation, så får I en unfair fordel, hvis I sikrer, at budskabet ikke blot bliver hørt, men også husket.

Mere end blot bevægelige billeder

Mennesket har altid forstået verden gennem historier. God storytelling kan knytte dybe bånd til modtageren. Evnen til at formidle noget kompleks eller trivielt, på en inddragende måde, er kernen til at flytte ens forretning ind på lystavlen hos fremtidige kunder.

I en tid, hvor videoindhold dominerer, er det ikke nok blot at producere videoer. Videoproduktion er i sig selv uinteressant. Et værktøj. For at skabe fortællinger, der skaber effekt, kræver det en dyb forståelse for både brandets identitet og målgruppens behov. Ved at kombinere kreativitet med strategisk tænkning kan du producere indhold, der ikke blot informerer, men også inspirerer.

Først når man har styr på ‘storytelling fundamentet’, bliver videoproduktion en kraftfuld måde at formidle komplekse budskaber, så de bliver letfordøjelige og engagerende. Gennem visuelle elementer, lyd og storytelling kan virksomheder skabe en multisensorisk oplevelse, der fanger seerens opmærksomhed og efterlader et varigt indtryk. Men for at opnå dette er det vigtigt at investere i kvalitet – både hvad angår produktion og indhold.

Økonomisk bæredygtig kreativitet

At kommunikere kedeligt er ikke kun ineffektivt; det er direkte økonomisk uansvarligt. Ved at fokusere på underholdningsværdi og emotionel forbindelse kan du skabe stærke hukommelsesstrukturer hos dit publikum. Dette sikrer, at dit brand forbliver top-of-mind, når en køber så meget som overvejer at købe. 

Investér i kreativitet, forstå din målgruppe, og stræb efter at skabe indhold, der ikke kun informerer, men også inspirerer og engagerer. På den måde undgår du ikke blot at spilde dine marketingkroner, men sikrer også, at dit brand efterlader et varigt og positivt indtryk i forbrugernes sind.

Næste gang du overvejer din kommunikationsstrategi, husk: Det værste, du kan gøre som brand, er at være nem at ignorere.

Del på FacebookDel på X
Forrige indlæg

Cirkus Arena fejrer 70 års jubilæum med årets største forestilling i Brønderslev

Næste indlæg

Fornem sæsondebut af Nicolai Pedersen

Næste indlæg
Fornem sæsondebut af Nicolai Pedersen

Fornem sæsondebut af Nicolai Pedersen

  • Kontakt os
  • Bliv meddeler
  • Køb annoncering på Brønderslev Avis
  • Rettigheder og copyright

Intet resultat
Se alle resultater
  • Nyheder
  • Sport
  • Det sker
  • Erhverv
  • 112
  • Find din håndværker

Denne hjemmeside bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne hjemmeside giver du samtykke til, at cookies bruges.