Rekord: Danskerne bruger 1,6 milliarder under Black Week.
Black Week løb af stablen 22-28. november i år. Ifølge MobilePay var det én af årets travleste dage for detailhandlen, der skulle løbe stærkt for at følge med på efterspørgslen af gode tilbud – det blev til hele 2,5 mio. transaktioner.
De seneste år har vi set en stor fremgang i indkøbene, hvor mange benytter muligheden for at tyvstarte på julegaverne eller købe dét, de ønsker sig allermest, til en fordelagtig pris.
Ifølge Nets har der de seneste år været en stor fremgang i shopping-tendenserne, men alligevel har 2021 slået rekord. Det er formentligt fordi, mange butikker ikke kun holder Black Friday, men udvider tilbudsfesten til at vare en hel uge – nogle endda hele november måned.
Brønderslev handler mere end gennemsnittet
I analysen ses det også tydeligt, at beboerne i Brønderslev har taget dagen til sig. I 2021 var det den anden mest købende by pr. indbygger i hele landet, så der har i den grad været gang i butikkerne i nærområdet. Her handlede indbyggerne for 3,07 gange så meget som gennemsnittet i resten af landet.
Lavere aktivitet, men højere forbrug
Natteravnene sad klar til midnat fredag. På vores hjemmeside Blackfridaydanmark.dk kan vi se, at besøgstallet steg lige op til midnat, hvor tilbuddene blev afsløret. Her var besøgstallet absolut højest efterfulgt af klokken 8, til frokosttid, fyraften og klokken 21, hvor børnene er puttet.
På trods af, at selve Black Friday havde 5,9 % lavere aktivitet end 2020, så er der blevet brugt 80 % mere på julegaver, selvforkælelse og andre tilbud. Nets er børsnoteret og kan ikke oplyse det præcise forbrug på Black Friday, men der er blevet overført 740 millioner med Mobilepay – alene på Black Friday.
I løbet af mandag til fredag i Black Week er der blevet brugt 1,6 milliarder kroner fordelt på 2,5 millioner transaktioner – det er en ny rekord.
Black Friday var ugens bedste dag
Ifølge vores data ligger næsten en tredjedel af ugens omsætning på “den sorte fredag” – hvilket er tre gange så meget som den næstbedste dag. Selvom fredagen uden tvivl var størst, så var lørdag den dag på ugen med den højeste konverteringsrate – faktisk hele 89,6 % højere. Forbrugerne var altså mere købeklare om lørdagen, selvom volumen var mindre.
Det er primært mænd, der ikke kan stå for gode tilbud. Vi ser, at 56,6 % af de handlende i Black Week er mænd. Derudover er der et overtal af forbrugere i alderen 25-34 og 45-54 år, mens de 18-24-årige holder sig mere fra indkøbene.
Vi shopper foran computeren
Coronapandemien har påvirket vores shoppevaner, så derfor er en stor del af indkøbene foregået online. Vi bruger mobiltelefonen, når vi skal støvsuge markedet for tilbud, men så snart vi skal købe, så foretrækker de fleste at trykke “gennemfør ordre” fra en PC.
Her er konverteringsraten næsten dobbelt så høj på 2,29 % kontra 1,28 % på mobil. Konklusionen er, at vi godt kan lide at have det fulde overblik på en større skærm, når vi skal købe varer hjem.
Forbrugerne har primært shoppet elektronik hjem i Black Week stærkt efterfulgt af bolig- og køkkenudstyr, som stod for knap halvdelen af den totale trafik på BlackFridayDanmark.dk i ugen.
Selv om MobilePay har oplevet stigning i sine konverteringsrater, understreger flere forbrugerundersøgelser, herunder DI Handel, at Black Friday hverken levede op til forbrugernes forventninger eller det høje niveau sidste år. Forsyningsproblematikken synes at have en stor indvirkning på resultatet
Kilde: Nanna Sander Jensen